Stadler levert nieuwe Flirt-treinen aan Italiaanse FNM

Italiaanse vervoerder FNM en Stadler hebben woensdag in Milaan een raamovereenkomst getekend  voor de levering van dieselelektrische treinen voor op het regionale spoor.

De contracttermijn is acht jaar, waarbij er tussen de 30 en 50 treinen zullen worden geleverd.. Gelijktijdig met de ondertekening van het raamcontract ondertekenden Ferrovie Nord en Stadler het contract voor de eerste order voor 30 treinen. Het waarde van de order is 190 miljoen euro.

Overeenkomst

De achtjarige raamovereenkomst voorziet in een levering van dieselelektrische Flirt-treinen op niet-geëlektrificeerde lijnen. Ook biedt de overeenkomst het onderhoud aan de treinen  De eerste treinen worden in 2021 afgeleverd.

Bij de bouw van de nieuwe treinen wordt aandacht besteed aan sociale en ecologische duurzaamheid en innovatieve oplossingen die aan hoge normen voldoen. Zo vindt de aandrijving van de trein plaats in een speciale Power Pack tussen de rijtuigen. Deze bevatten twee emissiearme dieselmotoren van de nieuwste generatie en twee batterijsets bevat. Dankzij de batterijen en de dieselelektrische aandrijving van de nieuwe trein kan rijden met lagere emissies waarbij er in de stations emissie-vrij zal worden gereden. Hierbij lijkt de trein voornamelijk op de Wink die Arriva Nederland onlangs heeft aangeschaft.

De zuinige technologiën van de trein moeten zorgen voor een versnelling op het spoor van 20%, wat resulteert in een aanzienlijke vermindering van reistijd. Dit is een groot voordeel voor de regio Lombardije, waar verschillende stations dicht bij elkaar liggen. De nieuwe treinen beschikken ook over energieterugwinning door remmen en 19 procent minder aslast, wat resulteert in lagere onderhoudskosten voor de infrastructuur.

Comfort

De 66,8 meter lange treinen bestaan ​​uit 3 wagens en bieden plaats aan 328 personen, waarvan 168 zitplaatsen, en zijn ontworpen voor een maximumsnelheid van 140 km/uur. De kop oogt in tegenstelling tot het andere Flirt-materieel gestroomlijnder, welke ook bij de nieuwe Flirts wordt gebruikt in Greater Anglia en de Traverse. Deze zijn ook in de InnoTrans review van dit jaar beschreven.

De treinen zijn voorzien van toilet, LED-verlichting, wifi, 220V stopcontacten, USB-poorten en een reisinformatiesysteem. Ook is er voorzien in een gelijkvloers instap met uitschuiftreden, zodat mensen met rolstoelen gemakkelijk de trein in en uit kunnen komen. Ook voor fietsen zal er plek aanwezig zijn.

Foto: Stadler
Foto: Stadler