Ontwerpfout tunnel Hanzelijn laat treinen langzamer rijden

Een ontwerpfout in de Drontermeertunnel op de Hanzelijn zorgt ervoor dat de treinen in de toekomst niet met 200 km/u de tunnel kunnen passeren, schrijft de Telegraaf. De oorzaak is dat de nieuwe tunnel veel te krap gebouwd is met het gevolg dat er een enorme luchtdruk ontstaat waarbij reizigers last krijgen van hun oren.

De tunnel is door Balast Nedam gebouwd voor maximaal 50 miljoen euro, waarbij er een trein doorheen zou moeten kunnen rijden met 200 km/u, maar tot nu toe is een snelheid van 100 km/u gepast. Veel machinisten passen zich zelf al aan op deze snelheid om de reizigers op hun gemak te stellen.

"Het is ongelofelijk dom. Iedereen weet dat de luchtdruk enorm toeneemt met de snelheid. Deze tunnel had veel veel breder gemoeten om zonder problemen 200 kilometer per uur te kunnen rijden", zegt een werknemer van ProRail die anoniem wilt blijven. Volgens hem is het mogelijk voor de NS om luchtdichte treinen aan te schaffen, maar die heeft de NS niet en wil het spoorwegbedrijf ook niet aanschaffen.

Het ChristenUnie-kamerlid Dik-Faber is verbaasd en vraagt opheldering aan staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur: "Door constructiefouten in de tunnel kunnen de treinen niet op snelheid blijven rijden. De afspraak was 200 kilometer per uur toen de kamer jaren geleden akkoord ging met de Hanzelijn, maar nu blijkt dat 140 kilometer per uur al problematisch is. Hoe moet het als er straks snelle intercity's beschikbaar komen. Ik wil weten hoe ProRail dit probleem oplost."

Geen problemen

Spoorbeheerder ProRail die de opdracht van de bouw van de tunnel heeft gegeven bevestigt de snelheidsbeperking, maar vindt dat er geen fout is gemaakt: "Machinisten remmen bij de tunnel vaak op eigen initiatief af tot 80-100 km/u", vertelt een woordvoerder van ProRail. Bovendien levert het voor de treinreizigers geen gevaar voor de gezondheid op, vervolgt de woordvoerder.

De NS en ProRail hopen dat de nieuwe intercity's die in 2021 moeten gaan rijden het probleem oplossen. Maar deskundigen trekken hierover hun twijfels: "Het probleem wordt alleen opgelost als er luchtdichte treinen komen, maar die koopt de NS juist niet".

Bron: Telegraaf