NS start proef met compensatie naar Schiphol

De NS en Schiphol beginnen volgende maand met een proef waarbij reizigers worden begeleid en gevolgd tot hun aankomst bij de juiste incheckbalie op de luchthaven. De zogenoemde Schiphol Garantie Service moet voorkomen dat vakantiegangers en zakenreizigers hun vlucht missen door een verstoring op het spoor, meldt de NS maandag.

"Mochten zich onderweg verstoringen voordoen dan zorgen wij ervoor dat je je vlucht alsnog haalt, of in het uiterste geval de kosten van een omboeking of zelfs de kosten van het ticket vergoed krijgt," zegt commercieel directeur van de NS Hans Peters.

Proef

De proef vindt plaats van 14 juli tot 1 september. Inmiddels zijn ruim tienduizend klanten van de NS geinformeerd met een brief waarin vermeldt wordt dat ze mee kunnen doen aan de proef, hierbij verwachten ze dat er uiteindelijk 1500 klanten zich zullen aanmelden. De kosten hiervoor zijn vijf euro.

De deelnemers kunnen via een specaile 'app ' ervoor zorgen dat hun reis wordt gevolgd'. "Indien nodig worden noodmaatregelen in gang gezet en eventueel zelfs restitutie verleend voor het omboeken van de vlucht, een hotelovernachting of het vliegticket." De compensatie kan al beginnen vanaf het vertrekstatio waar hun reis met de trein al begint.

Mocht er een situatie ontstaan dat een reiziger zijn vlucht dreigt te missen, dan zal de NS alles in werking zetten om de reiziger zijn vlucht te laten halen of een compensatie daarvoor uit te keren. "Alles wordt op alles gezet om de reiziger zo snel mogelijk op Schiphol te krijgen", stelt de NS.

Beter OV: 'Flauwekul'

De Maatschappij voor Beter OV laat weten de 'flauwekultoeslag' van vijf euro 'een klap in het gezicht van de reiziger' te vinden. Volgens hun wordt de reiziger extra uitgekleed "Het extra in rekening brengen van iets dat gewoon deel zou moeten uitmaken van de kernactiviteit van het bedrijf staat haaks op de suggestie dat de reiziger op een, twee en drie staat."

De belangenorganisatie pleit ervoor dat Staatssecretaris Mansveld (PvdA) ingrijpt, omdat de NS 'misbruik maakt van het zeer omstreden wetsartikel waarin staat dat reizigers worden uitgesloten van het recht op een schadevergoeding wanneer de vervoerder in gebreke blijft'.

Bron: Foknieuws