"Einde aan Fyra"

De Telegraaf meldt op basis van bronnen bij de spoorwegen en ministeries dat de NS, naast het Belgische spoorbedrijf NMBS, ook zou hebben besloten te stoppen met de Fyra. De krant zegt dat het besluit al enige tijd geleden is genomen.

De berichtgeving hierover is uitgelekt terwijl het ministerie nog tot half juni wou wachten, zodat het met een samenhangend plan kon komen als vervanger van de 'slecht gebouwde en bovendien levensgevaarlijke' hogesnelheidstrein. Om nieuwe treinen aan te schaffen is de NS hiervoor ongeveer 600 miljoen euro kwijt.

De NS heeft nog geen reactie of een bevestiging gegeven over het beëindigen van het Fyra-project. Staatssecretaris Mansveld (Spoor) heeft maandag de directie van de NS op het kantoor gesproken om te praten over de toestanden rond de Fyra, aldus het ministerie. Zo is Mansveld benieuwd hoe de zaken er voor staan, nu de Belgische Spoorwegen afgelopen vrijdag besloten hebben om met de treindienst te stoppen.

Ook een woordvoerstervan het ministerie kon niet ingaan op het bericht uit de krant.

Belgische Spoorwegen
Afgelopen vrijdag werd door de Belgische Spoorwegen (NMBS) bekend gemaakt dat het spoorwegbedrijf de knoop heeft doorgehakt, en dat het gaat stoppen met het Fyra-project. De V250, de hogesnelheidstrein is al na de introductie in 2007 geplaagd door vele problemen en storingen. Uiteindelijk is de trein in 2012 geleidelijk in dienst gegaan, waarbij hij in december 2012 tussen België en Nederland ging rijden, echter na een maand bleek de trein al onderdelen op het spoor te verliezen. Voor de hoge Raad van Inspectie is er besloten om de Fyra direct buiten dienst te stellen.

Het Belgische spoorbedrijf had drie treinstellen besteld bij de Italiaanse bouwer AnsaldoBreda, dat drie maanden de tijd kreeg om de technische problemen te verhelpen. Omdat een oplossing uitbleef en omdat het rapport van extern onderzoeksbureau Mott MacDonald zeer vernietigend was over de technische staat van de trein heeft de NMBS besloten om uit het project te stappen, en de bestelling van de drie treinen te annuleren.

Onderzoek
Mansveld wil het onderzoek van de NS afwachten voordat ze met een plan voor de treinproblemen komt, liet ze vrijdag weten. Op 20 juni zal de Tweede Kamer gaan praten over de Fyra, waarbij de toekomst van een hogesnelheidsverbinding ter sprake is. Ook de toekomst van de V250 zal in deze zitting worden besproken, howel de kans zeer aannemelijk is dat de trein nooit meer ingezet zal gaan worden.

De komende weken, tot de zitting plaatsvindt, zal Mansveld een besluit gaan nemen over het project.

Onduidelijkheid
Het is onduidelijk of de NS volgens de berichtgeving gaat stoppen met het Fyra-project waarbij ook het binnenlands vervoer gereden wordt met betrouwbare getrokken rijtuigen die ook de naam Fyra draagt, of het beëindigen van de dienst over de HSL met de V250 hogesnelheidstrein. Dat laatste lijkt overigens zeer aannemelijk.

Bron: Nu.nl