Prorail: "Minder treinen op het spoor bij calamiteiten"

De NS en ProRail gaan vaker uit voorzorg minder treinen laten rijden op basis van de weersvoorspelling, schrijft minister Schultz van Haegen van infrastructuur en milieu aan de Tweede Kamer. Dit moet voorkomen dat bij problemen op het drukke spoor het hele treinverkeer plat komt te liggen.

De eerste keer dat de dienstregeling preventief werd aangepast, gebeurde op 28 juni van dit jaar, toen een hevige storm dreigde. Hoewel de storm meeviel, en ondanks de vollere treinen en langere wachttijden op de perrons, waren de reacties van reizigers volgens NS positief genoeg om hiervan een gebruikelijke situatie bij calamiteiten te maken. Via teletekst, de media en via de site van Twitter worden reizigers een dag van tevoren geïnformeerd over de tijdelijke aangepaste dienstregeling.

Minister Schultz is er van overtuigd dat NS en spoorbeheerder ProRail er alles aan doen om grote verstoringen te voorkomen zoals afgelopen herfst en winter gebeurdde. Toen vielen door het smeltwater wat kortsluitting veroorzaakte een zeer groot aantal van de nieuwe SLT-sprintertreinen uit.

Bron: Trouw