Bouw van Groningen Europapark echt van start

Vanaf vandaag gaat de bouw van het nieuwe station van Groningen Europapark nu echt van start. In 2007 is het station al geopend met een tijdelijk perron, maar vanaf vandaag zal de bouw van het nieuwe station van start gaan.

Werkzaamheden
Voor de bouw van het nieuwe station wordt 50 mln. euro uitgetrokken, en in 2012 moet deze klaar zijn. Het nieuwe station wordt op initiatief van de gemeente Groningen gerealiseerd door ProRail. Aannemer BAM zal het werk uitvoeren als aannemer.

In de komende anderhalf jaar zullen er bij de werkzaamheden o.a vier kilometer aan sporen worden verlegd, nieuwe perrons aangelegd, plaatsing van de overkapping, bouw van een fiets/voetgangerstunnel en aansluitend de bouw van een ondergrondse fietsenstalling (Europapark-zijde) en de inrichting van de openbare ruimte rondom. het oude perrons waar alleen Arivva zijn dienst op aandoet zal dan gaan verdwijnen. Ook zal de NS zelf vanaf de opening van het station zijn treinen er laten stoppen.

Ontwerp
Het ontwerp is ontstaan uit een samenwerking tussen de ateliers van de dienst RO/EZ en Studio SK, in nauwe samenwerking met het bureau van de Spoorbouwmeester en Movares. De totale kosten zijn € 47
miljoen en komen voort uit bijdragen en subsidies van gemeente Groningen, provincie Groningen, ProRail en het Rijk.

Op de perrons worden liften aangebracht om reizigers naar de onderliggende tunnel te brengen. Een futuristisch ogende overkapping, welke voor een deel in titanium is uitgevoerd zal het beeld van het nieuwe station gaan vormen.

Start van de bouw
De start voor de bouw wordt vanmiddag geopend door Groningse wethouder Karin Dekker en de heer Jan Mulder (directeur ProRail, regio Noord-Oost).

Bron: Groninger Internet Courant