Siemens presenteert Velaro en Desiro HC trein in Egypte

Siemens Mobility heeft in Egypte twee belangrijke mijlpalen bereikt in de modernisering van het nationale spoorwegnet. Tijdens de opening van TransMEA 2025, de toonaangevende beurs voor transport en logistiek in het Midden-Oosten en Afrika, presenteerde het bedrijf voor het eerst de Velaro-hogesnelheidstrein, en maakte de regionale Desiro HC trein zijn eerste testrit op het nieuwe spoor ten westen van Caïro.

Beide treinen maken deel uit van de zogenoemde Green Line, een nieuw 660 kilometer lang traject dat Caïro verbindt met Ain Sokhna aan de Rode Zee, Alexandrië en Marsa Matrouh aan de Middellandse Zee. Het project wordt ook wel het 'Suezkanaal op rails' genoemd vanwege zijn strategische betekenis voor de Egyptische economie. De nieuwe spoorlijnen moeten de reistijd halveren en regionale economieën versterken.

De ceremonie werd bijgewoond door premier Mostafa Madbouly, minister van Transport en Industrie Kamel El-Wazir, en Siemens-topmannen Roland Busch en Michael Peter. "We zien hier de toekomst van mobiliteit in Egypte vorm krijgen,” zei Siemens-CEO Roland Busch verheugd. "De première van de Velaro en de eerste rit van de Desiro HC (in Egypte, red.) symboliseren onze samenwerking met Egypte aan duurzame mobiliteit en economische groei."

Hogesnelheid en regionale treinen door de woestijn

De Velaro, die we ook kennen als de ICE in Duitsland, en de E320 van de Eurostar, is speciaal ontworpen voor de extreme omstandigheden in de Egyptische woestijn. De trein haalt snelheden tot 250 kilometer per uur en biedt plaats voor 489 passaiers. Dankzij geavanceerde koelsystemen en stoffilters blijft de trein betrouwbaar en comfortabel, zelfs bij hoge temperaturen en zandstormen. Een van de treinstellen (8006) werd afgelopen maand nog getest op het Belgische spoor.

De Desiro High-Capacity (HC) zal een belangrijke rol spelen in het Egyptische vervoer over het spoor. In totaal worden 94 treinen geleverd die gemengd enkel en dubbeldeks zijn. Die bieden plaats voor 849 passagiers en heeft een topsnelheid van 160 kilometer per uur. De treinen beschikken over airconditioning, rolstoeltoegankelijke instap, en moderne beveiligingssystemen zoals ETCS Level 2.

Een netwerk van wereldformaat

Egypte bouwt met Siemens Mobility, Arab Contractors en Orascom Construction aan een hogesnelheidsnetwerk van meer dan 2.000 kilometer, dat naar verwachting 90 procent van de bevolking zal verbinden. Daarmee wordt het zesde grootste hogesnelheidsnetwerk ter wereld. Siemens Mobility blijft minstens 15 jaar verantwoordelijk voor onderhoud van de volledige vloot: 41 Velaro-treinen, 94 Desiro HC’s en 41 Vectron-locomotieven, waarmee Siemens de komende jaren een bekend, maar vooral een belangrijk gezicht zal worden in Egypte.