Mireo zal nieuwe verschijning worden op Duitse S-Bahn rond Leipzig

De Mireo die eind 2026 de S-Bahn rond Leipzig zal veroveren. (Foto: Siemens Mobility)
De Mireo die eind 2026 de S-Bahn rond Leipzig zal veroveren. (Foto: Siemens Mobility)

Siemens Mobility heeft afgelopen week op het testcentrum in Wegberg-Wildenrath de nieuwe regionale treinenvloot voor de S-Bahn Mitteldeutschland gepresenteerd. Vanaf december 2026 zullen 75 moderne Mireo-treinen - waaronder ook batterijtreinen van het type Mireo Plus B – het regionale vervoer in en rond Leipzig versterken.

De bestelling, met een waarde van circa 500 miljoen euro, werd eind 2023 geplaatst en vormt de grootste bestelling tot nu toe voor het Mireo-platform van Siemens. In totaal gaat het om:

  • 41 drie-delige Mireo-treinen voor Die Länderbahn (DLB).
  • 18 vier-delige Mireo-treinen voor DB Regio AG.
  • 16 twee-delige Mireo Plus B-treinen met batterij-aandrijving voor ZVNL Schienenfahrzeug GmbH voor niet-geëlektrificeerde trajecten.

Duurzame mobiliteit voor de regio

Volgens Thomas Graetz, hoofd regionale treinen bij Siemens Mobility, onderstrepen de nieuwe voertuigen “de kracht en veelzijdigheid van het Mireo-platform, waarvan al meer dan 550 treinen die bij 23 verschillende exploitanten rijden.”

Ook Kai Emanuel, voorzitter van de vervoersautoriteit ZVNL en districtsbestuurder van Nordsachsen, benadrukt het belang van de investering: “De modernisering van de vloot is een belangrijke stap in de mobiliteitstransitie en de versterking van de industrie in de regio. Het project wordt ondersteund door de Bondsrepubliek Duitsland en de Vrijstaat Saksen binnen het Investeringsprogramma voor Kolenregio’s.”

Meer comfort en capaciteit

De nieuwe treinen bieden 100 zitplaatsen in tweedelige treinen (batterijversie), 150 zitplaatsen in driedelige treinen en 200 zitplaatsen in vierdelige treinen. Daarnaast krijgen reizigers meer ruimte om fietsen mee te nemen, een familieruimte, een eerste klas-afdeling met lederen stoelen, gratis wifi, USB- en stopcontacten, inductieladers voor telefoons en reisinformatieschermen.

Door middel van aangepaste ruiten is het mobiele bereik in de trein aanzienlijk beter als eerst. Meer deuren en ruimere interieurs zorgen voor snellere in- en uitstap en een beter tijdschema. De Mireo-treinen zijn tot 25 procent energiezuiniger dan vergelijkbare modellen en tot 95 procent recyclebaar

Routes en inzet

De treinen zullen jaarlijks samen ruim 10,6 miljoen treinkilometers afleggen op het S-Bahn-netwerk. De geplande inzet vanaf 2026 is als volgt:

Vierdelige Mireo (DB Regio):

  • S4: Falkenberg – Torgau – Eilenburg – Taucha – Leipzig – Wurzen – Oschatz
  • S6: Leipzig-Stötteritz – Leipzig – Leipzig-Messe / Naumburg
  • S30: Schkeuditz – Leipzig

Driedelige Mireo (Länderbahn):

  • S3: Geithain – Borna – Leipzig – Schkeuditz – Halle – Halle-Nietleben
  • S5: Halle-Trotha – Halle – Leipzig – Altenburg – Glauchau/Werdau – Zwickau
  • S5x: Halle-Trotha – Halle – Leipzig – Altenburg – Werdau – Zwickau/Plauen

Tweedelige Mireo Plus B (batterij):

  • S1: Leipzig-Miltitzer Allee – Leipzig – Stötteritz – Borsdorf – Grimma – Döbeln

De aanbesteding werd uitgevoerd door een samenwerking van regionale ov-autoriteiten onder leiding van ZVNL (Leipzig), samen met NASA GmbH (Saksen-Anhalt), ZVMS en ZVV (Saksen) en het Thüringse Ministerie voor Infrastructuur en Landbouw.