Oostenrijkse Westbahn presenteert nieuwe passagierstrein van Chinese fabrikant CRRC

De Oostenrijkse privévervoerder Westbahn breidt haar vloot uit met vier moderne dubbeldekstreinen van de Chinese fabrikant CRRC. Met de komst van deze zesdelige treinstellen stijgt de totale capaciteit van het bedrijf met 28 procent, goed voor bijna 10.000 zitplaatsen. 

De nieuwe CRRC-treinen markeren een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van Westbahn. Het bedrijf, dat sinds 2011 op het Oostenrijkse spoor actief is, ziet het aantal reizigers jaar na jaar toenemen. Volgens directeur Thomas Posch zorgt de uitbreiding niet alleen voor meer capaciteit, maar ook voor merkbaar meer kwaliteit op de Weststrecke tussen Wenen en Salzburg.

Vloot Westbahn

Wanneer de vier nieuwe treinen volledig in dienst zijn, groeit de vloot van Westbahn van 15 naar 19 treinstellen. Daardoor stijgt het aantal dagelijkse ritten tussen Wenen Westbahnhof en Salzburg van 60 naar 66, wat neerkomt op een halfuurdienst gedurende de hele dag. De meeste treinen uit de vloot zijn afkomstig van de Zwitserse treinfabrikant Stadler, maar ook voor CRRC is er mogelijk een kans om meer treinen te leveren.

Fabrikant Jaar Aantal Configuratie Treinnummers Opmerkingen
Stadler 2011 7 6-delig 4010 001–007 Verkocht aan DB > verkocht aan ÖBB
Stadler 2017 1 6-delig 4010 008 Verkocht aan DB > verkocht aan ÖBB
Stadler 2017 9 4-delig 4110 009–017 Verkocht aan DB > verkocht aan ÖBB
Stadler 2021 15 6-delig 4010 018 en hoger Actieve vloot
CRRC 2021–2025 4 6-delig dubbeldek 4100 001 en hoger Nieuwe generatie; inzet vanaf 2025
Stadler 2025 n.n.b. Giruno EMU In bestelling

Een lange weg naar toelating

De bestelling van de Chinese treinen gaat terug tot 2019, toen Westbahn een tienjarige leaseovereenkomst sloot met CRRC, inclusief aankoopoptie. De eerste trein arriveerde in 2021 in Europa, waarna een uitgebreid testprogramma volgde op testbanen in Velim (Tsjechië) en later in Oostenrijk, Duitsland en Hongarije. In totaal legden de treinen meer dan 300.000 testkilometers af. Door de langdurige Europese goedkeuringsprocedure liep de ingebruikname ruim twee jaar vertraging op.

Ondanks kritiek op de keuze voor een Chinese fabrikant benadrukt Westbahn dat ongeveer de helft van de componenten uit Europa afkomstig is. Onderdelen zoals stoelen, deuren, remmen, snackautomaten en veiligheidssystemen worden in Oostenrijk en andere Europese landen geproduceerd. De treinen voldoen aan alle strenge EU-veiligheids- en technische normen.

Comfort en innovatie

Elke zesdelige trein biedt 536 zitplaatsen, allemaal voorzien van leren stoelen, stopcontacten en gratis wifi. De voertuigen zijn circa 8 meter langer dan de huidige Stadler KISS-treinen en verbruiken tot 10 procent minder energie.

Volgens directeur Marco Ramsbacher zet de onderneming met deze uitbreiding in op “meer capaciteit in uitstekende kwaliteit en een innovatieve reiservaring, geleverd in recordtijd”.

Internationale ambities

In eerste instantie worden de CRRC-dubbeldekkers ingezet op de lijn Wenen – Salzburg, later ook op de internationale verbinding Wenen – Boedapest. Westbahn wordt daar de derde aanbieder naast ÖBB en RegioJet. De treinen zijn bovendien toegelaten voor gebruik in Duitsland, wat toekomstige uitbreiding richting München of Stuttgart mogelijk maakt.

Naast de vier CRRC-treinen onderzoekt Westbahn verdere vlootuitbreidingen, waarbij zowel Stadler als CRRC tot de kanshebbers behoren voor toekomstige bestellingen.

Kenmerk Waarde
Treinlengte 158 m
Breedte 2,8 m
Hoogte 4,59 m
Maximale snelheid 200 km/u
Vermogen aan wiel 6.040 kW
Aantal buitendeuren 24 (2 per zijde en bak)
Gewicht ca. 312 ton
Zitplaatsen 536
Voedingssysteem AC 25 kV / 50 Hz · AC 15 kV / 16,7 Hz
Levensduur (ontwerp) 30 jaar
Beveiligingssystemen ETCS (EU), PZB / LZB (DE/AT), Mirel (HU)

CRRC in Europa

In Europa zijn naast Westbahn nog een aantal vervoerders met treinen afkomstig van CRRC. Dit zijn de Tsjechische Regiojet met drie Sirius-treinen, diverse Bison-locomotieven die in Europa rijden (maar niet in Nederland, omdat er geen toelating voor gevraagd is) en de Servische spoorwegmaatschappij Srbijavoz heeft in totaal 20 Coko hogesnelheidstreinen besteld.