Komend weekend geen treinverkeer van en naar Rotterdam Centraal vanwege werkzaamheden
In het weekend van 8 en 9 november rijden er geen treinen tussen Rotterdam Centraal en Delft Campus, Zwijndrecht en Gouda, en ook niet over de HSL. ProRail voert dan grootschalige werkzaamheden uit aan de spoorinfrastructuur rond Rotterdam.
De treinbeveiliging in dit gebied is aan het einde van haar levensduur en moet worden vervangen. Dit is het tweede weekend van vier waarin er geen treinverkeer mogelijk is van, via en naar Rotterdam Centraal.
Reisadvies
Vrijdag 7 t/m zondag 9 november
Vanaf vrijdagavond is er geen treinverkeer mogelijk tussen Den Haag Centraal en Den Haag HS en tussen Den Haag Centraal en Den Haag Ypenburg. Reizigers van en naar Rotterdam kunnen omreizen via Den Haag Laan van NOI. Tussen Den Haag Centraal en Den Haag Ypenburg zet NS bussen in
Zaterdag 8 en zondag 9 november
Er rijden geen treinen van en naar Rotterdam Centraal. Reizigers met een NS-vervoerbewijs kunnen gebruikmaken van de metro bij stations Schiedam Centrum, Slinge, Beurs, Rotterdam Blaak, Capelsebrug, Rotterdam Alexander en Rotterdam Centraal. Het NS-vervoerbewijs is niet geldig op metrolijn E tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal.
Er rijden ook bussen:
- Snelbus Zwijndrecht – metrostation Slinge
- Snelbus Dordrecht – metrostation Capelsebrug
- Snelbus Gouda – metrostation Capelsebrug
- Stopbus Delft Campus – Schiedam Centrum
- Stopbus Zwijndrecht- metrostation Capelsebrug
- Taxibus Rotterdam Alexander – Rotterdam Noord
- Rotterdam Blaak – Rotterdam Zuid
"Een enorme klus"
Volgens technisch projectleider Sebastiaan van der Steen is de vervanging van de treinbeveiliging "een enorme klus". Hij legt uit: "Zouden we eerst het oude systeem weghalen en dan het nieuwe opbouwen, dan ben je weken, misschien wel maanden bezig." Om dat te voorkomen bouwt ProRail het nieuwe systeem naast het oude. "We plaatsen in het hele gebied zo’n tienduizend schakelaars waarmee we kunnen wisselen tussen de twee systemen. Eind 2026 zetten we alle schakelaars om en neemt het nieuwe systeem de beveiliging over."
De huidige treinbeveiliging is verspreid over negen locaties en vormt één groot netwerk. Daardoor ligt tijdens de werkzaamheden een groot deel van het treinverkeer rond Rotterdam stil. "Het werk is complex en vraagt om gespecialiseerde monteurs," vertelt Van der Steen. "We hebben daarom gekozen voor een aantal weekenden waarin we zoveel mogelijk werk verzetten. Dat is veel efficiënter dan alles uitvoeren in nachtgaten door het jaar heen."
Wanneer het nieuwe systeem in gebruik is, zal het gebied worden opgesplitst in kleinere secties. Daardoor hoeft in de toekomst niet meer het hele Rotterdamse spoornet buiten dienst te worden gesteld bij onderhoud. "Dat maakt het voor ons makkelijker en voor de reiziger een stuk prettiger," besluit Van der Steen.
Interlocking
ProRail benadrukt dat het niet om de invoering van het moderne ERTMS spoorbeveiligingssysteem gaat. In dit geval wordt de techniek van de 'interlocking' vervangen: Een cruciaal ander beveiligingssysteem op het spoor wat fouten voorkomt bij de bediening van seinen en wissels, zodat deze niet in een verkeerde stand kunnen worden gezet.