Oude Materieel '64 stoptrein keert terug bij RRReis op de Valleilijn

De 904 die eerder tijdens eens speciale rit in Amersfoort was. (Foto: Treinenweb)
De 904 die eerder tijdens eens speciale rit in Amersfoort was. (Foto: Treinenweb)

De oude Materieel'64 stoptrein keert op korte termijn weer terug tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. De huidige treinen die op de spoorlijn van Keolis (RRReis) rijden zijn de Protos en de Flirt. Deze moderne treinen zullen de komende paar jaar stuk voor stuk een metamorfose ondergaan zodat ze aan de eisen van RRReis voldoen. Per keer wordt er één trein behandeld. Om het gat in de vloot te dichten zal de Materieel '64 worden ingezet.

De zeven treinstellen (vijf keer Protos en twee keer Flirt) zullen de komende paar jaar vernieuwd worden. Naast een nieuw interieur en een nieuw jasje in de RRReis-huisstijl komen er toiletten, comfortabelere stoelen en wifi in de stoptreinen. Een renovatie die telkens een aantal maanden in beslag neemt.

Deze maand zal het eerste stel naar de werkplaats in Roosendaal afreizen waarna de oud-gediende van de NS ingezet zal worden. De laatste keer dat deze Materieel '64 trein in de commerciële dienstregeling reed was tot eind in 2015. In Nederland zijn er nog drie rijvaardige treinstellen van dit model over. Er is gekozen voor de 904 van de Stichting 2454 CREW. Daarnaast hebben de Karel Foundation en het Spoorwegmuseum ook een dergelijke trein in hun collectie.

Uitzonderlijk

Michiel Dermois die voorzitter en machinist van Stichting 2454 CREW is vertelt tegenover De Gelderlander dat het 'zeer uniek' is dat de trein weer reguliere ritten gaat rijden. "We verhuren vaker treinstellen aan derden, maar dit is wel echt uitzonderlijk. De Mat '64 is een oer-Hollandse en pittige trein, die niet onderdoet voor sommige exemplaren die nog op het spoor rijden. Het is in feite de voorloper van de sprinter zoals we die nu kennen."

Voordat de trein weer in dienst kan komen moeten er nog enkele reparaties worden uitgevoerd, vertelt Dermois. "Dat komt omdat de Mat '64 de afgelopen tijd veel stil heeft gestaan. En natuurlijk is het een oudere trein. Dus géén airco, en iets meer kabaal onderweg. Zeker als de raampjes open gaan. Maar vergis je niet: je kan er behoorlijk wat vaart mee maken. Reizigers hoeven niet bang te zijn dat ze met deze trein langer onderweg zijn."

Uiteindelijk zal de karakteristieke trein zijn huidige NS-gele jasje voor de komende paar jaar inwisselen voor een kleurstelling die bij de formule van RRReis zal passen. Helaas geldt wel dat trein minder toegankelijker is vanwege de instaphoogte. Wel zullen reizigers straks in de NS-app en de andere reisplanners kunnen zien wat voor trein er wordt ingezet. Vanwege een fout in de planning werden reizigers de laatste paar weken al op het verkeerde been gezet dat de historische trein al zou rijden. Volgens een woordvoerder van Keolis is daar nog geen sprake van. De precieze datum dat de trein gaat rijden is nog niet bekend.

In ieder geval is de Mat '64 voor langere tijd verhuurd aan Keolis en dus inzetbaar op de Valleilijn, belooft Dermois van de 2454 Crew. "De aankomende twee jaar sowieso, mogelijk zelfs nog langer."