ÖBB neemt nieuwe generatie RailJet in gebruk

De Oostenrijkse ÖBB heeft vandaag de eerste nieuwe generatie Railjet in gebruik genomen. De trein is gebouwd door Siemens Mobility en zal eerst voornamelijk tussen Wenen-Feldkirch rijden. Vanaf volgende maand zullen de nieuwe treinen worden ingezet op de route München - Verona - Venetië / Bologna.

Aanvankelijk bestelde de ÖBB acht nieuwe treinen, maar inmiddels is de bestelling uitgebreid naar in totaal 27 treinen.

De nieuwe RailJet-trein is zonder de locomotief ongeveer 240 meter lang en biedt 532 zitplaatsen en heeft een maximumsnelheid van 230 kilometer per uur. Er zijn diverse klassen beschikbaar voor reizigers:  Twee wagens met business class, een restauratiewagen met zitplaatsen, vier tweedeklas (Economy-class) wagens, een multifunctionele Economy-class wagen en een reguliere wagen voor Economy-class. Opvallend is dat de trein qua uiterlijk op die van de Nightjet lijkt, maar dan een livrei heeft die bordeaux-rood is.

Ontwikkeling

De nieuwe generatie Railjet is gebouwd en ontwikkeld door Siemens Mobility, en is gebaseerd op hetzelfde  Viaggio platform dat wordt gebruikt door de nieuwe Nightjet-treinen. De tegenstelling tot de vorige generatie Viaggio-rijtuigen zijn de draaistellen zijn 30 procent lichter, waarmee ze duurzamer zijn en meer comfort bieden. Ook zijn de vensters in de treinen voorzien van een speciale techniek die radiosignalen voor mobiele telefonie beter doorlaat. Daarnaast is de trein voorzien van een high-tech monitoringssysteem die de technische staat van de trein doorstuurt naar de werkplaats waarna onderhoud makkelijker in te plannen is.

Verdere duurzaamheid wordt bereikt met functies zoals LED-binnenverlichting, een airconditioningsysteem met een warmtepomp voor zowel koeling als verwarming en frisse luchtventilatie die wordt geregeld volgens het CO2-niveau van de binnenlucht.

Comfort

De passagiers hebben de keuze uit diverse soorten zitplaatsen: in kleine coupé's, in reguliere coupe's, of in verhoogde zitgedeeltes met iets hogere zithoogten waarbij er ruimte is voor het plaatsen van koffers. Ook zijn er speciale coupe's met een speeltafel voor de gezinnen met kinderen. Daarnaast hebben alle zitplaatsen een stopcontact en draadloze lader, is er wifi aanwezig in de trein en zijn er reisinformatieschermen aanwezig. Het licht in de coupés is intelligent en past zich aan naar mate het lichter of donker wordt. Er zijn drie (rolstoel)plaatsen voor passagiers met een beperkte mobiliteit via een gelijkvloers entree.

Bagage kan veilig worden opgeslagen in toegankelijke ruimtes die via een code of via NFC op een smartphone toegankelijk zijn. Ook is er ruimte voor het opslaan van ski's en snowboards of fietsen.