Overijssel wil onderzoek naar elektrificatie van spoor van Enschede naar Duitsland

In de toekomst zullen deze dieseltreinstellen van DB Regio verleden tijd zijn tussen Enschede en Dortmund. (Foto: Jacek Rużyczka)
In de toekomst zullen deze dieseltreinstellen van DB Regio verleden tijd zijn tussen Enschede en Dortmund. (Foto: Jacek Rużyczka)

De provincie Overijssel heeft het voornemen om het verouderde spoor tussen Enschede en de Duitse grens elektrificeren. Daarom is het van plan om één miljoen euro neer te leggen aan een vooronderzoek, uitgevoerd door ProRail. Uiteindelijk moeten er elektrische treinen kunnen worden ingezet in plaats van de huidige Duitse dieseltreinen.

De elektrificering is een onderdeel van een groter project om in de toekomst ook een treinverbinding vanuit Zwolle via Enschede naar Münster te realiseren. Voor veel politieke partijen is dit al jaren een wens. Voordat dit mogelijk is moet eerst het spoor tussen Enschede, Glanerbrug en de Gronau op de schop. Bovendien zijn de huidige Talent dieseltreinen (BR643.0) van DB Regio aan het einde van hun levensduur. Deze zagen in 1999 het levenslicht.

Vooronderzoek

Het voorafgaande onderzoek naar de elektrificatie zal anderhalf miljoen euro gaan kosten. Overijssel en het Rijk betalen elk 750.000 euro. Echter, vanwege de aanwezige 'onzekerheden', heeft Overijssel besloten om iets meer geld uit te trekken, namelijk één miljoen euro.

"Elektrificatie van onze spoorlijnen draagt bij aan goed openbaar vervoer in Overijssel. Bovendien zorgen we met elektrificatie ervoor dat Enschede en Gronau ook in de toekomst per spoor met elkaar verbonden blijven", aldus de provincie. Als het voorstel wordt goedgekeurd verdwijnen er in rap tempo in de toekomst steeds meer diesellijnen. Al eerder maakte het demissionaire kabinet bekend dat het 98 miljoen euro uittrekt om het spoor tussen Hengelo en Zutphen, en Almelo en Hardenberg te elektrificeren.

Volgende maand moeten de Provinciale Staten nog stemmen over het voorstel. Als zij akkoord gaan met het onderzoek dat ProRail zal uitvoeren, kan het daadwerkelijke proces van elektrificatie van de spoorlijn nog vele jaren in beslag nemen waarbij er eerst nog aannemer moet worden gezocht via een aanbesteding. Uiteindelijk is het doel om het spoor op station Enschede door te trekken, zodat treinen rechtstreeks kunnen doorrijden naar Zwolle. Nu eindigt dit nog in een opgebroken spoor en een 'stootblok'.