Kabinet maakt geld vrij voor elektrificatie van twee dieselspoorlijnen

Het spoor (rechts) van MariŽnberg naar Almelo zal over enkele jaren ook worden geŽlektrificeerd. (Foto: Treinenweb)
Het spoor (rechts) van MariŽnberg naar Almelo zal over enkele jaren ook worden geŽlektrificeerd. (Foto: Treinenweb)

In Gelderland en Overijssel worden de komende jaren twee spoorlijnen geëlektrificeerd. Het demissionaire kabinet heeft hiervoor 98 miljoen euro vrijgemaakt, zoals vermeld in de voorjaarsnota die vandaag is gepresenteerd. Het gaat om het traject Zutphen - Oldenzaal en Almelo - Mariënberg.

Het besluit is te lezen in de voorjaarsnota die het kabinet maandag heeft gepresenteerd. Hiermee zullen de huidige LINT- en GTW dieseltreinen uiteindelijk verdwijnen van deze trajecten, en zullen er snellere en energiezuinige elektrische treinen rijden. Het is het de bedoeling dat beide trajecten vanaf eind december 2027 volledig geëlektrificeerd zullen zijn.

Demissionair staatssecretaris Heijnen geeft aan dat ze hiermee een stap wil zetten naar een duurzamere toekomst. De huidige dieseltreinen op deze spoorlijnen veroorzaken namelijk aanzienlijke uitstoot van CO2 en stikstof. "Daarnaast is elektrisch materieel stiller en zorgt het voor minder overlast door trillingen."

Het vrijmaken van geld uit het klimaatfonds van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor de ombouw is het resultaat van langdurige lobbyinspanningen van de provincies Overijssel en Gelderland. Zij dragen ook financieel bij aan de elektrificatie van de spoorlijnen. In totaal zijn de kosten voor de elektrificatie van beide trajecten 200 miljoen euro, waarvan ongeveer de andere helft door het kabinet betaald wordt.

Nog steeds rijden er dieseltreinen tussen Enschede en Münster, maar er zijn al overeenkomsten gesloten met het Rijk over dit traject. De ambitie is om vanaf 2030 een directe, elektrische treindienst te realiseren tussen Zwolle en Münster. Hiervoor zal het opgeknipte spoor in Enschede weer met het hoofdspoor in Nederland worden verbonden.