Siemens levert laatste ICE-4 af aan Deutsche Bahn

Treinbouwer Siemens Mobility heeft de laatste ICE-4 afgeleverd. Het gaat om de honderdzevenendertigste trein met het nummer 9237. Van de ICE-4 familie zijn er drie series gemaakt met verschillende lengtes. Het eerste stel werd op 11 december 2017 in dienst gesteld bij de Deutsche Bahn.

Het laatste zevendelige stel met het nummer 9237 heeft recentelijk zijn inbedrijfsstelling gehad op de testbaan van Siemens bij Wegberg-Wildenrath. Uiteindelijk zal de hogesnelheidstrein aan de Deutsche Bahn worden overgedragen. De levering is na de presentatie in 2017 uitgebreid met enkele extra rijtuigen en treinstellen. Waar voorheen 100 stuks uit twaalf delen zouden bestaan en 19 stuks uit zeven delen, werd het eindresultaat uiteindelijk: 50 twaalfdelige treinen (9001-9050), 50 dertiendelige treinen (9451-9500) en 37 zevendelige treinen (9201-9237). Daarnaast heeft de DB nog twee koprijtuigen als reserve besteld.

Andere modellen van de ICE voor DB

Met het beëindigen van de productie van de Siemens ICE-4 is de treinbouwer voorlopig nog niet klaar met de levering van nieuwe treinen aan de Duitse vervoerder. Zo wordt er momenteel hard gewerkt aan de aflevering van de ICE3neo, die de opvolger zal zijn van de verouderde ICE-3(m) die ook naar Nederland rijdt. Inmiddels is hiervan de twintigste in dienst gekomen. In totaal zijn er inmiddels 90 stellen van besteld waarvan de laatste tegen 2029 wordt verwacht. Deze trein zal naar verwachting in de loop van dit jaar ook naar Nederland rijden vanuit Frankfurt en Keulen.

Ook zal de treinbouwer dertig treinstellen van de Siemens Novo gaan bouwen en leveren voor de DB. Hiervan is voor zover over bekend nog geen stel van geproduceerd, op een proefrijtuig na.

Ook loopt er bij het Spaanse Talgo een order voor de ICE-L waarvan er 79 van besteld zijn. Deze zal naar verwachting eind dit jaar onder meer de rijtuigen uit de IC Amsterdam-Berlijn gaan vervangen. De eerste treinen rijden momenteel nog testritten in Duitsland.