ÖBB bestelt eerste Mireo-treinstellen bij Siemens

Het design voor de nieuwe Siemens Mireo voor de ÖBB. (Foto: Siemens Mobility / ÖBB)
Het design voor de nieuwe Siemens Mireo voor de ÖBB. (Foto: Siemens Mobility / ÖBB)

De Oostenrijkse Spoorwegen (ÖBB) heeft de eerste 70 elektrisch aangedreven Siemens Mireo treinen besteld uit de raamovereenkomst die Siemens Mobility eind zomer 2023 heeft binnengehaald. Het gaat om een order van ruim 800 miljoen euro.

De eerste afroep komt voort uit een aanbesteding waarin er een raamovereenkomst is getekend voor de levering van maximaal 540 elektrische Mireo-treinstellen. De totale waarde van het contract is ongeveer vijf miljard euro.

Speciale Mireo voor ÖBB

De treinen worden vanaf eind 2027 in drie verschillende varianten geleverd. De Mireo-treinstellen zijn geschikt voor snelheden tot 160 kilometer per uur en zijn onder meer voorzien van airconditioning, WiFi-service, drempelvrije toegang, stopcontacten, rekken voor ski's en snowboards, ruimte voor fietsen, en plekken voor buggy's, scootmobielen en rolstoelen bij de deuren. De treinen worden verder geleverd met ETCS zodat er op ERTMS-baanvakken kan worden gereden.

In tegenstelling tot de eerder gebouwde Mireo-treinen voor andere vervoerders zullen deze treinstellen  in opdracht van de ÖBB breder zijn. En voor het eerst ontwerpt Siemens de nieuwe treinen met twee draaistellen onder een rijtuig in plaats van jacobsdraaistellen waarbij de rijtuigen op elkaars draaistel rusten.

De bestelling bestaat uit 11 treinen van 73 meter lang, 28 treinen van 106 meter lang voor gebruik als regionaal vervoer in diverse regio's. Daarnast komen er 31 treinstellen met een lengte van 106 meter voor het langeafstandsvervoer in Oostenrijk. De lichtgewicht constructie van de Mireo en het daaruit voortvloeiende lage energieverbruik, evenals de airconditioningsystemen die gebruik maken van een natuurlijk koelmiddel en een warmtepomp, zorgen voor een grotere duurzaamheid.

De treinstellen zijn bijzonder milieuvriendelijk dankzij hun lage energieverbruik. De carrosserieën zijn van aluminium en voor de nieuwe binnenste lagerdraaistellen wordt ook een nieuwe lichtgewicht constructietechnologie gebruikt.

Populariteit

De Mireo als platform is momenteel al succesvol beproefd in Duitsland. Bij Siemens zijn deze treinstellen in drie variaties te bestellen: Elektrisch, met batterijaandrijving of waterstofaandrijving. De treinstellen zijn bijzonder milieuvriendelijk dankzij hun lage energieverbruik en lichtgewicht constructie. Ook is er een Mireo Smart op de markt die gestandariseerd geleverd wordt, en snel geproduceerd kan worden.