Laatste DM'90 stellen zijn naar het buitenland vertrokken

Het laatste transport van de overige zeven treinstellen. (Foto: Kevin Trumpie)
Het laatste transport van de overige zeven treinstellen. (Foto: Kevin Trumpie)

De laatste DM'90 dieseltreinstellen die al een een paar jaar op een rangeerterrein vlakbij Blerick stonden, zijn inmiddels overgebracht naar een nieuwe koper in het buitenland. Het is niet bekend wie de nieuwe koper is, maar de stellen zouden volgens bronnen naar Roemenië gebracht zijn.

De stellen die vroeger in dienst waren bij NS en Syntus zijn in twee etappes door onderhoudsbedrijf Brouwer Technology naar het grensstation van Venlo overgebracht waar RailAdventure zorg droeg voor het transport. De laatste etappe vond op woensdag 10 januari plaats. Hiermee zijn alle DM'90 stellen van het Nederlandse spoor verdwenen, op een enkele van het Spoorwegmuseum na (3426). De stellen zijn uiteindelijk in Roemenië opgedoken. Vermoedelijk zullen ze daar onderhoud krijgen. Of ze uiteindelijk in Roemenië zullen rijden, of een ander land, is niet bekend.

Eerste etappe (21 november 2023): 3414, 3419, 3420, 3422, 3423, 3441, 3442
Tweede etappe (10 januari 2024): 3401, 3416, 3412, 3451, 3417, 3418 en 3408

Eerdere verkopen DM'90

De Poolse vervoerder SKPL had in september 2020 een koopovereenkomst gesloten met NS voor 32 dieseltreinen. Echter lag het Roemeense Ferotrans op dat moment nog in in een juridische strijd met NS omdat zij alle 48 treinenstellen van dit type al in december 2017 hadden overgekocht maar niet kwamen ophalen waardoor de NS financiële schade leed. Uiteindelijk trok FeroTrans na een lange juridische weg aan het kortste eind, en werden de treinen weer overgedragen aan NS, die ze aan SKPL doorverkocht. Inmiddels zijn de eerste Poolse stellen al gerenoveerd op de sporen van Polen te zien.

Het laatste deel van veertien stuks, was in beheer door Brouwers Techniek in Blerick, die onder meer zorg droeg voor de stalling en rangeerwerk, waarbij FairTrains zich ontfermde over het onderhoud van de stellen, waarbij de motoren geregeld gestart worden.

Treinstel 3452 is verkocht aan Happy Train Fleet Services, een dochteronderneming van Independent Rail Partner. Deze partij wil de trein op den duur weer rijvaardig maken. Vier andere treinen zijn gesloopt vanwege de slechte staat of vanwege bijzondere (bots)schades.

De 3426 is eigendom van het Spoorwegmuseum, en staat momenteel in Blerick in de museumloods die overigens niet openbaar toegankelijk is. De trein is wel rijvaardig te noemen.