NS: Nog steeds verlies door teruggelopen aantal reizigers door coronacrisis

De nieuwe ICNG van de NS die momenteel op twee trajecten rijdt. (Foto: Gerrit-Jan van den Berg)
De nieuwe ICNG van de NS die momenteel op twee trajecten rijdt. (Foto: Gerrit-Jan van den Berg)

In het eerste halfjaar van 2023 heeft de NS opnieuw verlies gemaakt, dat heeft de vervoerder donderdag bekend gemaakt in het halfjaarverslag. De opbrengsten van de verkochte treinkaartjes waren onvoldoende om alle kosten te dekken. Er is een operationeel verlies van 26 miljoen euro genoteerd, wat aanzienlijk lager is dan het bedrag van 225 miljoen euro vergeleken met vorig jaar.

De spoorsector opereert in een moeilijke periode met veranderend reisgedrag. Nederland reist weer vaker met de trein, maar we hebben nog altijd fors minder reizigers dan voor corona. Dit zien we ook terug in onze financiële prestaties. Onze maatschappelijke taak blijft van essentieel belang, maar is financieel nog altijd verlieslatend.

Groei van aantal reizigerskilometers

In de eerste helft van het jaar groeide het totaal aantal gereisde kilometers. Dit kwam 24 procent hoger uit vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Deze groei wordt volgens de NS voor een groot deel verklaard doordat in de eerste maanden van vorig jaar nog coronamaatregelen golden. Voor de maand juni van dit jaar groeide het aantal reizigerskilometers met 6 procent in vergelijking met juni 2022.

De reizigersaantallen zijn nog steeds niet op het niveau tot voor de coronacrisis, momenteel nemen dagelijks 1,1 miljoen reizigers de trein. Voor corona was dit nog 1,3 miljoen reizigers. Dit heeft te maken met aan ander reisgedrag omdat er nog veel aan thuiswerken wordt gedaan. De NS ziet dat er op dinsdag en donderdag meer drukte in de trein ontstaat.

De groei in reizigers is ook te merken aan de zitplaatskans. Het percentage reizigers dat in de spits kans had op een zitplaats was in de eerste helft van het jaar 95,7%. In de eerste helft van 2022 waren er door coronamaatregelen fors minder reizigers, waardoor de zitplaatskans toen nog bijzonder hoog was met 98,5%. In het eerste halfjaar kwam 91,5% van de reizigers op tijd op hun bestemming in tegenstelling tot 93,3% in 2022.

Vertraging en uitval

Op de hogesnelheidslijn hebben reizigers vaker te maken gehad met vertraging en uitval van treinen. Onder andere de huidige snelheidsbeperking bij Rijpwetering zet de punctualiteit op de HSL onder druk. Deze kwam in de eerste helft van het jaar uit op 78,2 procent in tegenstelling tot  86,2% in 2022. ProRail heeft vorige maand juli aangegeven dat treinen over een deel van de HSL, waarschijnlijk tot in 2025 niet de normale, maximale snelheid kunnen rijden.

Werving van personeel

De afgelopen periode heeft voor NS in het teken gestaan van het werven en opleiden van veel nieuw spoorpersoneel. In het eerste halfjaar van 2023 zijn er onder meer 466 nieuwe hoofdconducteurs en 287 machinisten geworven. Een deel van het personeel is al aan het werk op de trein, het andere deel volgt momenteel de opleiding. In totaal zijn er inclusief 760 nieuwe collega's voor de winkels op de stations 2.761 vacatures ingevuld. Bij NS werken zo'n 19.000 mensen in totaal.