Qbuzz doet aanvraag voor internationale treinverbinding naar Eindhoven, Berlijn en Parijs

De elektrische GTW van Qbuzz die op de Merwedelingelijn rijdt.  (Foto: Fantaglobe11)
De elektrische GTW van Qbuzz die op de Merwedelingelijn rijdt. (Foto: Fantaglobe11)

Vervoerder Qbuzz heeft bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) drie treinverbindingen aangevraagd. Het gaat om de trajecten Amsterdam-Eindhoven, Amsterdam-Berlijn (via Arnhem of Hengelo) en Amsterdam-Parijs. Het is de bedoeling dat Qbuzz vanaf januari 2027 hier een trein wil laten rijden.

Al eerder heeft Qbuzz in maart een aanvraag ingediend voor de nachttrein Dordrecht – Utrecht Centraal, die onlangs door de ACM is goedgekeurd. Met de voorbereidingen die nu genomen worden, kan deze trein naar verwachting vanaf december 2024 in beide richtingen gaan rijden.

Beoordeling

De drie nieuwe trajecten zullen de komende periode beoordeeld worden door de ACM. De mogelijkheid voor de aanvraag van nieuwe trajecten op het hoofdrailnet is mogelijk vanwege de 'open toegang'. Met de nieuwe trajecten zal Qbuzz zich op het spoor zich niet enkel langer concentreren op alleen de concessie Merwedelingelijn, de spoorlijn tussen Dordrecht en Geldermalsen.

Tot 14 juni hebben vervoersbedrijven de gelegenheid om hun treindiensten aan te melden bij de ACM. Er wordt verwacht dat er nog meer partijen, waaronder de NS, zich zullen aanmelden. Nadat alle aanvragen zijn beoordeeld, zal staatssecretaris Heijnen een besluit nemen over het al dan niet openstellen van de markt voor internationale trajecten.

Qbuzz: Blij met goedkeuring

"Wij zijn enorm blij dat de ACM onze aanvraag voor de lijn Dordrecht - Utrecht Centraal heeft goedgekeurd. Het is een bevestiging dat meer concurrentie op het spoor mogelijk is. Daarmee is vooral de reiziger gediend. Marktwerking versnelt technologische ontwikkelingen en uitvoeringskwaliteit waardoor er een volwaardig en toegankelijk alternatief voor de reiziger ontstaat. Vervoer per spoor is bovendien goed voor het klimaat en de realisatie van (inter-)nationale klimaatdoelstellingen. Elders in Europa zien we dat mensen vaker de trein nemen en dat klanttevredenheid toeneemt na opening van de spoormarkt", aldus Gerrit Spijksma, CEO van Qbuzz.

"Onze aandeelhouder Ferrovie dello Stato (FS), rijdt sinds begin 2000 een aantal hogesnelheidslijnen in Italië: de Frecciarossa. Vanaf 2012 heeft FS onder 'open toegang' concurrentie van Italo. Door het vergrote vervoersaanbod profiteren reizigers van hogere frequenties en lagere prijzen. Tussen Rome en Milaan worden duizenden reizigers verleid om de trein te nemen, in plaats van het vliegtuig of de auto.", vervolgt Spijksma. Het Italiaanse FS heeft een flinke groeispurt gemaakt met het aantal reizigers. In 2011 werden ongeveer 25 miljoen reizigers vervoerd over de Italiaanse hogesnelheidslijn, in 2015 waren dit maar liefst 64 miljoen reizigers.

'Frecciarossa komt naar Nederland'

Qbuzz, die gesteund wordt door FS, is ervan overtuigd dat een vergelijkbaar succes op de Nederlandse en Noord-Europese spoormarkt mogelijk is. Moederbedrijf FS Group is volgens Spijksma bereid 200 miljoen euro te investeren in de aankoop van nieuw spoorwegmaterieel voor Qbuzz . 'Daarmee gaan we wagons van Frecciarossa kopen, hele mooie treinen die ook al in Italië, Frankrijk en Spanje rijden.' zegt Spijksma tegenover de Volkskrant.

Sinds 2017 is het vervoersbedrijf volledig in handen van Ferrovie dello Stato Italiane (FS Group) dat actief is in het openbaar vervoer in een aantal Europese landen.