Qbuzz wil nachttrein laten rijden vanaf Dordrecht naar Utrecht

Qbuzz wil vanaf eind 2024 een nachttrein laten rijden tussen Dordrecht en Utrecht. (Foto: Fantaglobe11)
Qbuzz wil vanaf eind 2024 een nachttrein laten rijden tussen Dordrecht en Utrecht. (Foto: Fantaglobe11)

Vervoersbedrijf Qbuzz, die momenteel treinen tussen Dordrecht en Geldermalsen rijdt, wil eind 2024 een nachttrein laten rijden vanaf Dordrecht naar Utrecht Centraal. Deze trein zal moeten stoppen op Rotterdam Centraal, Rotterdam-Alexander, Gouda en Woerden. Het bedrijf heeft toestemming gevraagd bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

De nachttrein zal vanaf eind 2024 mogelijk worden vanwege de Europese regelgeving op 'open toegang'. Dit betekent dat ook andere vervoersbedrijven met een concessie gebruik mogen maken van het hoofdrailnet waar NS momenteel gebruik van maakt.

Uur sneller

Volgens Qbuzz zijn reizigers vanuit Utrecht een uur sneller uit dan wanneer ze nu via Amsterdam en Leiden moeten reizen. De vervoerder heeft nog geen precieze reistijden en een dienstregeling naar buiten gebracht, maar geeft wel aan dat ze de tijden op elkaar zullen afstemmen zodat er goede verbindingen met andere nachttreinen mogelijk zijn. Er wordt verwacht dat de ACM over drie maanden uitsluitsel geeft of Qbuzz de treindienst mag exploiteren. Daarnaast is het aan ProRail om te kijken of er ruimte op het spoor vrij is om de nieuwe vervoerder toe te laten.

'Open toegang' regelgeving

De eerste vervoerder die gebruikt maakt van de 'open toegang' is Arriva. Na een voorbereiding van enkele jaren heeft Arriva sinds vorig jaar en eerder dit jaar de beschikking over twee nachttreinen. Deze rijden op de trajecten Groningen - Schiphol en Maastricht - Schiphol. Nu is de toegang tot het hoofdrailnet voor andere vervoersbedrijven nog beperkt tot nachttreinen en gezelschapsvervoer, maar vanaf eind 2024, zodra de nieuwe hoofdrailnetconcessie in gaat, zou dit ook overdag kunnen. Dit is bepaald aan de hand van een Europese regelgeving voor alle lidstaten.

Binnen Nederland is er veel weerstand tegen deze regelgeving. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (IenW) heeft eerder al verklaard dat ze haar bedenkingen heeft om het hoofdrailnet vrij te geven aan de markt.