NS doet onderzoek naar nieuwe onderhoudslocatie in Lelystad

De NS onderzoekt de mogelijkheid voor de realisatie van een nieuwe onderhoudswerkplaats in Lelystad. Hierover het spoorwegbedrijf in gesprek met de gemeente Lelystad. De nieuwe werkplaats is nodig om het groeiende aantal treinen goed te kunnen onderhouden. De komst van een nieuwe werkplaats kan tot 200 arbeidsplaatsen opleveren.

De studie die NS uitvoert geeft inzicht in de haalbaarheid van de nieuwe werkplaats in Lelystad. Zo moet onder meer duidelijk worden welke werkzaamheden er in de nieuwe werkplaats uitgevoerd kunnen worden, welke stappen moeten worden doorlopen en welke investering ermee gemoeid is. Als de studie is afgerond kan er eind 2018 een besluit worden genomen.

De NS geeft de voorkeur aan bouwen buiten de stad, waar goed kan worden aangesloten op het bestaande spoor en waar voldoende ruimte is. De studie richt zich daarom op het terrein ten noorden van de stad, tussen het bestaande opstelterrein aan de Houtribweg en de Hanzelijn. Voor NS is het belangrijk om duurzaam te bouwen en om omwonenden vroegtijdig te betrekken bij de plannen. Binnenkort zal de NS een uitnodiging aan omwonenden sturen voor een eerste informatiebijeenkomst.

Nieuwe treinen

De Ns investeert de komende jaren 3 miljard euro in nieuwe treinen en de modernisering van bestaande treinen. Met dit investeringsprogramma wil NS Nederland duurzaam mobiel en bereikbaar houden. NS-regiodirecteur Irma Winkenius: “In totaal komen er 250 treinen bij. We zoeken een extra locatie om deze treinen te kunnen onderhouden en Lelystad lijkt daarvoor een goede optie”. Op dit moment heeft NS vier onderhoudswerkplaatsen in Maastricht, Leidschendam, Amsterdam en in het Groningse Onnen. Deze worden allemaal gereed gemaakt voor de komst van nieuwe treinen. “Omdat de mogelijkheden om de toekomstige onderhoudsvraag hier op te lossen niet toereikend zijn, is de studie naar een vijfde locatie voor NS van groot belang”, aldus Winkenius.

Positief onder voorwaarden

Het college van de gemeente Lelystad is positief over het voorgenomen initiatief. Wethouder Ed Rentenaar (o.a. ruimtelijke ontwikkeling, verkeer en mobiliteit): “De studie moet uitwijzen of het past bij de eisen en wensen van NS en of het voldoet aan de gemeentelijke voorwaarden, zoals samenhang met de omgeving, bereikbaarheid, ontsluiting, verschijningsvorm en draagvlak bij omwonenden.”

Ontwikkeling tot logistieke hotspot

Voor wethouder Jop Fackeldey van o.a. economische zaken is vestiging van het NS-onderhoudsbedrijf een bevestiging van de ontwikkeling van de stad tot ‘logistieke hotspot’. “Lelystad is interessant vanwege de centrale ligging. De stad is de afgelopen jaren steeds beter bereikbaar geworden. Per spoor is er aansluiting naar zowel het midden en westen als het noordoosten. De beoogde locatie bij het bestaande rangeerterrein biedt NS voldoende ruimte voor de bouw van een onderhoudsgebouw en de daarvoor benodigde extra sporen. Een ander voordeel is dat de locatie niet ingesloten is door stedelijke bebouwing.”

"Oplevering in 2024"

Bij een positief besluit van NS en een gunstig verloop van het de doorlopen processen, verwacht de NS  uiterlijk in 2024 het nieuwe onderhoudsbedrijf bij Lelystad in gebruik te kunnen nemen.


De recentelijk gemoderniseerde werkplaats van de NS in Maastricht, waar FLIRT-treinen worden onderhouden. (Foto: Treinenweb.nl)


De mogelijke locatie bij Lelystad waar het onderhouddsbedrijf gevestigd kan worden.

Bron: Nederlandse Spoorwegen