NS moderniseert dubbeldekkers voor half miljard euro

De NS steekt een half miljard euro in de vernieuwing van 45 dubbeldekkers uit de VIRM 2/3 serie. Het gaat om in totaal 45 treinstellen die in totaal 242 rijtuigen hebben. Uiteindelijk worden er 24.500 zitplaatsen voorzien van een beter comfort.

De NS wil haar reizigers een comfortabele reis bieden in treinen die voorzien zijn van alle gemakken. Omdat de VIRM-treinen op de helft van hun leeftijd zitten kunnen deze nog worden opgeknapt, net zoals de NS nu al doet met de VIRM-1 serie. Volgens cijfers van de NS geven haar rieizgers hoge cijfers aan het comfort en de reisbeleveing in de vernieuwde treinen.

Marjan Rintel, directeur Operatie NS: “Hier ben ik enorm trots op, we doen dit immers voor onze reizigers. Ook deze 45 dubbeldekkers zijn straks weer als nieuw, bieden onze reizigers het comfort dat zij willen en kunnen weer een heel treinleven mee”.

Modernisering

De modernisering van de treinstellen is tevens ook een duurzame keuze, wat ook bij de ambitie van de NS ligt. Het grootste deel van al het materiaal dat hierbij vrijkomt wordt gerecycled. Bij de  modernisering van de VIRM-1 dubbeldekkers die nu gemoderniseerd wordt, ligt het percentage op  96% van al het materiaal dat gerecyled wordt. Sommige materialen worden opgeknapt, en sommige materialen worden hergebruikt voor andere toepassingen.

De modernisering sluit aan op de inmiddels lopende modernisering van de eerste deelserie van deze VIRM-treinen. Hiervan zijn op het huidige moment bijna alle vierdelige stellen in de werkplaats van NS Techniek (voorheen NedTrain) in Haarlem opgeknapt en wordt er nu gewerkt aan de zes-delige serie.

Investeren in comfort

Het comfort van de vernieuwde VIRM-2/3 dubbeldekkers gaat ook hier omhoog. Inmiddels is de NS al gestart met de ontwerpfase van het interieur. De trein krijgt comfortabele stoelen, moderne verlichting, oplaadvoorzieningen in 2e en 1e klas en uiteraard zal de kunst in deze trein niet gaan ontbreken. De ombouw van het eerste treinstel is eind 2020 gereed. In de loop van 2021 zal de trein na uitgebreid getest te zijn in de reizigersdienst komen.

Met deze tussentijdse opknapbeurt kunnen de dubbeldekkers volgens de NS weer zo’n 20 jaar mee.
De investering van deze modernisering bedraagt € 502 miljoen. De totale investering in de aanschaf van nieuwe Sprinters en nieuwe Intercity’s en het moderniseren van bestaand materieel, komt hiermee op € 3 miljard.

Ook investering in nieuwe treinen

De NS heeft de afgelopen jaren ook geïnvesteerd in nieuwe treinen. Zo zijn er enkele jaren geleden 58 nieuwe Flirt-Sprinters door Stadler afgeleverd, en is de bouw van 118 nieuwe Sprinter-treinen bij het Spaanse CAF begonnen. Daarnaast werkt Talbot in Aachen aan de modernisering van de huidige SLT-Sprinters die aangepast worden met een toilet en betere toegankelijkheid.

Voor de Intercity-vloot heeft de NS bij Alstom een bestelling openstaan voor 79 nieuwe enkeldeks treinstellen die ook op de HSL-dienst zullen gaan doen.

Foto: Treinenweb
Een VIRM-1 trein in ombouw in de werkplaats van Haarlem.
Foto: Treinenweb