Deutsche Bahn vermindert ICE L bestelling bij Talgo
De ICE L-treinen van Deutsche Bahn zijn sinds half december in reguliere reizigersdienst opgenomen tussen Berlijn en Keulen. Tegelijkertijd is bekendgemaakt dat het totale aantal te leveren treinstellen wordt teruggebracht tot 60 stellen. Over de toelating voor inzet in Nederland is vooralsnog geen nieuwe informatie beschikbaar.
Vanaf de intrede van de nieuwe dienstregeling halverwege december reed de eerste ICE L in commerciële dienst tussen Berlijn en Keulen. In de weken voorafgaand aan deze ingebruikname vonden meerdere proefritten plaats met personeel van Deutsche Bahn, waarbij de dienstregeling en operationele omstandigheden zoveel mogelijk werden gesimuleerd.
Toelating
De start van de reizigersdienst vormt een belangrijke stap in het toelatingsproces, maar dit is nog niet volledig afgerond. De certificering van de stuurstandrijtuigen is nog gaande. Ook de toelating voor inzet op het Nederlandse spoor is nog niet verleend; de procedure hiervoor loopt momenteel nog. Als gevolg hiervan is er aan beide kanten van de trein een locomotief aangekoppeld, en rijden de treinen dus trek-trek in plaats van trek-duw.
De ICE L treinen zijn toegelaten om met een maximale snelheid van 230 kilometer per uur te rijden, maar rijden in Duitsland momenteel nog maar met een maximumsnelheid van 200 kilometer per uur. Dit is omdat de treinen momenteel aangedreven worden door een Siemens Vectron locomotief, en dit toegelaten model kan maximaal 200 kilometer per uur rijden. De locomotieven die 230 kilometer per uur moeten gaan rijden zijn nieuwe locomotieven uit de serie 105 die eveneens door Talgo gebouwd wordt. Deze zitten momenteel in het toelatingsproces.
Inzet
Op 14 december 2025 reed ICE 1548 als eerste ICE L in commerciële dienst tussen Berlijn en Keulen. In de weken voorafgaand aan deze ingebruikname vonden meerdere proefritten plaats met personeel van Deutsche Bahn, waarbij de dienstregeling en operationele omstandigheden zoveel mogelijk werden gesimuleerd.
Door een tijdelijk tekort aan Vectron-locomotieven huurt Deutsche Bahn extra exemplaren via RS Lease en het Tsjechische České Dráhy. Omdat de spoorlijn Hamburg–Berlijn tot april 2026 volledig buiten dienst is wegens grootschalige werkzaamheden, kon České dráhy een aantal locomotieven uitlenen.
Bestelling teruggebracht naar 60 treinstellen
Kort na de start van de commerciële inzet hebben Deutsche Bahn en Talgo bevestigd dat de oorspronkelijke bestelling van 79 ICE L-treinstellen wordt teruggebracht naar 60. De aankondiging volgt op maanden van onzekerheid over mogelijke contractuele boetes als gevolg van vertragingen en technische problemen tijdens de ontwikkeling en toelating van het materieel.
De wijziging is vastgelegd in een schikking tussen beide partijen en werd openbaar gemaakt via een melding bij de Spaanse toezichthouder op de financiële markten. De aangepaste overeenkomst omvat tevens nieuwe afspraken over onderhoud en revisie van het materieel op de lange termijn. De bestaande raamovereenkomst voor maximaal 100 treinstellen blijft van kracht.
FlixTrain
De vermindering van de ICE L-bestelling valt samen met een uitbreiding van de Talgo-order van FlixTrain, dat het aantal bestelde treinstellen heeft verhoogd van 30 naar 65. Daarmee zal de fabricage van de treinen geen hinder ondervinden als alle treinstellen die in deze productielijn gemaakt zullen worden. De stellen die vanaf 2028 bij FlixTrain gaan rijden, lijken echter niet naar Nederland te komen.