SNCF Voyageurs laat nieuwe TGV-M vanaf 1 juli 2026 rijden
De nieuwe TGV-M van SNCF Voyageurs zal op 1 juli 2026 in de commerciële dienst moeten gaan rijden. Dat hebben SNCF en treinfabrikant Alstom bekend gemaakt. De nieuwe generatie dubbeldeks hogesnelheidstreinen worden ingezet op de Franse en Italiaanse sporen.
De TGV-M is ontwikkeld om een groot deel van de huidige TGV-vloot te vervangen en vormt de ruggengraat van het toekomstige hogesnelheidsvervoer van SNCF Voyageurs. De focus ligt daarbij nadrukkelijk op binnenlandse diensten, waar de trein hogere capaciteit, lagere onderhoudskosten en een verbeterde energie-efficiëntie moet combineren. Maar in dat zelfde jaar moet de trein ook naar Italië gaan rijden.
Omvangrijke bestelling bij Alstom
De basis voor het project werd gelegd in juli 2018, toen SNCF aan Alstom een raamcontract toekende voor maximaal 200 treinstellen. Inmiddels zijn vaste orders geplaatst voor 115 meerspannings TGV-M-treinstellen bestemd voor het Franse hogesnelheidsnet. Daarnaast omvat de bestelling 15 vierspannings treinstellen die geschikt zijn voor internationale verbindingen, waarbij Italië met Frankrijk verbonden zal worden.
De levering van de treinstellen loopt door tot 2031, met een productiecapaciteit van maximaal twaalf treinen per jaar.
Van eerste onthulling tot topsnelheid
In september 2022 presenteerden SNCF en Alstom het eerste fysieke model van de TGV-M. Het betrof toen het motorrijtuig, dat nog niet was voorzien van de definitieve kleurstelling. Sindsdien zijn de eerste dubbeldeksstellen regelmatig waargenomen tijdens proefritten.
De testritten begon in februari 2023 op het testcircuit van Velim in Tsjechië. Later volgden uitgebreide testritten op het Franse hogesnelheidsnet, waar de TGV-M in september van het afgelopen jaar snelheden tot 320 kilometer per uur behaalde. Deze proeven zijn essentieel om de betrouwbaarheid en prestaties van de trein onder operationele omstandigheden te valideren.
Laatste stappen richting inzet
Recent is de vergunning voor het in commerciële dienst inzetten ingediend bij het Europees Spoorwegagentschap (ERA). Daarmee bevindt het TGV-M-project zich in de laatste fase van het toelatingsproces, een cruciale stap richting commerciële inzet in Frankrijk. Daarnaast worden er ook proef- en toelatingsritten in Italië uitgevoerd.