TGV-M is begonnen aan test- en toelatingsritten in Italië
De TGV-M van SNCF Voyageurs is in Italië beginnen aan het langverwachte toelatingsproces. De nieuwe Franse hogesnelheidstrein is in de tweede week de Italiaanse grens gepasseerd, en is inmiddels al enkele weken bezig met proef- en toelatingsritten.
In Bologna begon de trein in de week van 10 november aan een reeks afstellingen en statische proeven. De week daarna zijn ook de eerste dynamische ritten van start gegaan op het gesloten testcircuit van Bologna San Donato. Daarbij werden onder meer door leverancier Alstom diverse acceleratieproeven uitgevoerd, de tractie onder 3 kV gelijkspanning gekalibreerd en het Italiaanse beveiligingssysteem SCMT geïntegreerd.
Eerste testmodel
De TGV-M 1401 behoort tot Alstoms Avelia Horizon-platform en vormt het eerste pre-seriemodel voor de Italiaanse markt. Het 202 meter lange treinstel bestaat uit twee motorwagens en negen dubbeldeks rijtuigen, maar omdat het om een testtrein gaat is er nog geen interieur aanwezig. De nieuwe generatie Franse hogesnelheidstreinen is modulair van opzet, biedt ruimte aan maximaal 740 reizigers en verbruikt volgens de fabrikant 20 procent minder energie dan de huidige TGV Duplex-treinen.
De komst van de TGV-M naar Italië wordt gezien als een belangrijke stap richting de geplande introductie van SNCF-hogesnelheidsdiensten in 2027. De Franse vervoerder wil vanaf dat jaar gaan rijden op de trajecten Turijn – Milaan – Venetië en Turijn – Milaan – Bologna – Rome – Napels. Daarmee ontstaat directe concurrentie met de Frecciarossa 1000 van Trenitalia en de AGV 575 van Italo.
Avelia Horizon
Hoewel SNCF Voyageurs de eerste klant is van de Avelia Horizon, kijkt ook een aantal andere spoorvervoerders met interesse naar het nieuwe hogesnelheidsplatform van Alstom. In Frankrijk heeft de nieuwe onafhankelijke operator Proxima al aangekondigd Avelia Horizon-treinen te willen inzetten voor toekomstige commerciële hogesnelheidsdiensten op eigen bodem. Daarnaast wordt het platform in de sector gezien als een aantrekkelijke optie voor internationale vervoerders zoals Eurostar en andere spelers op open-accessmarkten die op zoek zijn naar energiezuinige, modulaire treinen met lage exploitatiekosten.
Buiten Europa heeft ook de Marokkaanse vervoerder ONCF aangegeven interesse te hebben. Ook in Amerika rijdt de Avelia Liberty, een model die voor de Amerikaanse markt bedoeld is, sinds dit jaar daar rond.