Stadler haalt megabestelling binnen voor levering van Euro9000 locomotief voor NEXrail

Een concept-art van de nieuwe locomotieven voor NexRAIL. (Foto: BVT)
Een concept-art van de nieuwe locomotieven voor NexRAIL. (Foto: BVT)

Stadler heeft een mega-bestelling binnengehaald van NEXRAIL, het Luxemburgse locomotiefleasebedrijf. Het gaat om de levering van maximaal 200 hybride locomotieven van het type EURO9000, een krachtige locomotief die geregeld al op de Nederlandse sporen te zien is.

Deze innovatieve panto-battery locomotieven combineren straks een vermogen van maximaal 9 MW via de bovenleiding met 1,2 MW aan krachtige batterij-energie. Daarmee wordt het de eerste hoofdspoorcorridorlocomotief die volledig emissievrij transport van terminal tot terminal mogelijk maakt.

Batterijmodule

De slimme batterijmodule biedt diverse voordelen, zoals het opslaan van remenergie, piekafvlakking en energiehandel. Dankzij deze technologie kunnen vervoerders kosten besparen en de operationele flexibiliteit vergroten. Neil Bennett, voorzitter van NEXRAIL, reageert met trots: "Deze order markeert een belangrijke fase in de groei van NEXRAIL en het gezamenlijke werk aan een emissievrije hoofdspoorlocomotief voor de belangrijkste Europese trajecten."

Ontwikkeling en levering

De EURO9000 wordt gebouwd op het beproefde zesassige locomotiefplatform van Stadler in Valencia. Het ontwerp is geschikt voor meerdere stroomvoorzieningen, waardoor grensoverschrijdend rijden tussen Duitsland, Oostenrijk, België, Nederland, Zwitserland en Italië mogelijk is. De eerste leveringen staan gepland voor 2029, met Hamburger Rail Service GmbH & Co. KG (HRS) als launching customer.

Eerder, tijdens Innotrans 2024, ondertekenden NEXRAIL en Stadler Valencia een Memorandum of Understanding (MoU) om een samenwerking te verkennen voor de ontwikkeling van de volgende generatie dual-mode en hybride locomotieven voor de Europese en Britse goederenspoorwegen.

Al eerder werden er Euro9000-locomotieven, maar dan zonder batterijen, geleverd aan leasemaatschappij European Loc Pool (ELP), die ze verhuurt aan vervoerders. Inmiddels is de eerste serie van 24 locomotieven in bonte kleurstellingen op het spoor te zien.

Voordelen voor transportoperators

Het unieke vermogen en de trekkracht van de EURO9000 maken het mogelijk om zware ladingen op uitdagend terrein met één locomotief te trekken, ook over stijle trajecten in de Alpen, wat de noodzaak voor een extra locomotief overbodig maakt. Op plekken waar de spanning op het bovenleidingsnet niet toereikend is, zal de batterij moeten gaan zorgen voor extra capaciteit.

Het slimme batterijsysteem optimaliseert daarnaast het gebruik van regeneratieve remenergie, piekbelasting op het net en timing van energie-inkoop. Dit maakt de EURO9000 niet alleen veelzijdiger, maar ook goedkoper in gebruik ten opzichte van vergelijkbare locomotieven.

Technische specificaties EURO9000

Kenmerk Specificatie
Spoorbreedte 1.435 mm
Asindeling Co’Co’
Energievoorziening 25 kV AC 50 Hz + 15 kV AC 16,7 Hz + 3 kV DC + 1,5 kV DC + 636 kWh LTO-batterijen
Vermogen aan de wielen Via bovenleiding: tot 9.000 kW
Batterij: tot 1.200 kW
Starttrekkracht 500 kN
Continue trekkracht 430 kN
Maximumsnelheid 120 km/h