Zwitserse spoorwegen (SBB) kiezen Siemens voor levering van dubbeldekstreinen

De Zwitserse spoorwegen (SBB) hebben de opdracht voor 116 nieuwe dubbeldekstreinen gegund aan Siemens Mobility. De treinen zullen vanaf de jaren 2030 in dienst komen op de Zürcher S-Bahn en in West-Zwitserland.

De order, ter waarde van omgerekend 2,1 miljard euro, is volgens de SBB toegekend aan Siemens omdat hun aanbod het "meest voordelige" was op basis van kosten, duurzaamheid en kwaliteit. Het gaat om de Siemens Desiro HC. Treinfabrikant Stadler die net buiten boot viel heeft via een persbericht teleurgesteld gereageerd.

Vervanging van oude generatie dubbeldekkers

De nieuwe treinen moeten de dubbeldekkers van de eerste generatie vervangen, die sinds 1990 in gebruik zijn. Van de 116 bestelde treinen zullen 95 in het netwerk van de Zürcher S-Bahn rijden en 21 in de Romandie, onder andere op de RER Vaud en de verbinding Martigny–Annemasse. Daarnaast houdt de SBB een optie open voor nog eens 84 bijkomende stellen om toekomstige uitbreidingen op te vangen.

Meer comfort en capaciteit

De nieuwe dubbeldekkers zijn ontworpen voor zowel forenzen als vrijetijdsreizigers. Elke trein is circa 150 meter lang en biedt 540 zitplaatsen, acht multifunctionele zones en volledig gelijkvloerse instappen. In de spits zullen ze in dubbeltractie rijden, wat zorgt voor 45 extra zitplaatsen en 30% meer staanplaatsen dan de huidige dubbeldekkers.

Tot de voorzieningen behoren verstelbare stoelen in de eerste klasse, oplaadpunten bij alle zitplaatsen en in de multifunctionele ruimtes ook oplaadpunten voor e-bikes. Informatieschermen in de trein moeten reizigers beter informeren over de volgende halte en de uitstapzijde. Elke trein telt straks twee toiletten waarvan één toegankelijk voor rolstoelgebruikers.

Siemens als winnaar, Stadler reageert teleurgesteld

Volgens de SBB scoorde Siemens Mobility het beste op de criteria voor investerings- en exploitatiekosten, energieverbruik, onderhoud en duurzaamheid. Siemens bouwde eerder al de tweede generatie dubbeldekkers voor de Zürcher S-Bahn en heeft ruime ervaring met soortgelijke projecten in Duitsland, Oostenrijk, België, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk.

De uitslag van de aanbesteding voor de mega-bestelling leidde tot een scherpe reactie van Stadler Rail. Het Zwitserse bedrijf gaf aan "teleurgesteld" te zijn en wees op zijn jarenlange ervaring met de KISS-dubbeldekkers, die sinds 2012 op het Zürcher S-Bahn-net rijden en wereldwijd in 14 landen in gebruik zijn. Volgens Stadler bedroeg het effectieve prijsverschil tussen de biedingen slechts 0,6 procentpunt, berekend over 176 treinen.