Nieuwe ICE zal vanaf november volledig worden ingezet tussen Amsterdam en Berlijn
De Deutsche Bahn (DB) en NS International hebben donderdag in Amersfoort het 25-jarig jubileum gevierd van de ICE-verbinding tussen Nederland en Duitsland. Sinds de start in november 2000 reisden al zo’n 30 miljoen passagiers met de hogesnelheidstreinen over de grens.
Vanaf aanstaande zaterdag wordt de ICE-dienst volledig uitgebreid met ritten tussen Amsterdam en Berlijn, wat eerst nog met getrokken rijtuigen werd gereden. In september werd voor het eerst een ICE3neo ingezet tussen Amsterdam en Berlijn, en vanaf 1 november zal de gehele treindienst worden gereden met deze moderne trein.
Groei van ICE-verbindingen sinds start
Het internationale treinverkeer tussen Nederland en Duitsland is de afgelopen vijfentwintig jaar flink gegroeid. Wat begon met een directe verbinding tussen Keulen en Amsterdam in 2000, breidde zich snel uit met routes naar Frankfurt, München, Stuttgart en later ook Berlijn en Hannover. Dankzij de inzet van meersysteem-ICE’s, die met de verschillende stroom- en beveiligingssystemen in beide landen overweg kunnen, verdween destijds het tijdrovende lokwissel aan de grens in Emmerich. De reistijd tussen Frankfurt en Amsterdam daalde tot onder de vier uur, een besparing van maar liefst 80 minuten.
ICE3neo
Vanaf 1 november 2025 worden alle verbindingen tussen Berlijn en Amsterdam gereden met de nieuwe ICE 3neo. Deze treinen bieden meer comfort, betrouwbaarheid en moderne voorzieningen. "30 miljoen reizigers in 25 jaar laten zien dat duurzaam reizen over grenzen heen steeds vaker de eerste keuze is," zegt Stefanie Berk, directielid marketing en verkoop bij DB Fernverkehr. "Met moderne treinen als de ICE 3neo wordt reizen binnen Europa comfortabeler dan ooit. Het is de bedoeling dat de inzet van de ICE3neo tijdelijk is, omdat er op een later moment laagvloers ICE L treinen moeten gaan rijden, die haast gelijkwaardig is qua comfort. Helaas moeten de inzet van de trein op dit traject nog wachten omdat de toelating ervan in Nederland nog niet rond.
Ook NS International-directeur Heike Luiten benadrukt de verbetering voor reizigers: "Deze nieuwe treinen zijn een grote vooruitgang voor reizigers qua comfort en betrouwbaarheid. Treinreizigers hebben de laatste periode te vaak te maken gehad met storingen aan de oude treinen. We kijken er naar uit om reizigers te verwelkomen en op een duurzame en comfortabele manier naar hun bestemming te brengen." Volgens Luiten markeert de volledige overgang naar ICE-treinen een belangrijk moment: alle dagverbindingen vanuit Nederland naar Duitsland worden nu met ICE’s gereden.
Zes uur reizen
De nieuwe generatie ICE’s werd al eerder in gebruik genomen op de trajecten tussen Frankfurt en Brussel en tussen Frankfurt en Amsterdam, waar de betrouwbaarheid merkbaar toenam. De verbinding Berlijn–Amsterdam rijdt elke twee uur en doet er net als de voorganger er ongeveer zes uur over. Alle treinen stoppen in Osnabrück, waar aansluitingen bestaan naar onder meer Bremen en Hamburg.
Volgend jaar oktober zal de trein naar Berlijn vanwege werkzaamheden aan het Duitse spoor van oktober 2026 via Hamburg omgeleid worden. Dit duurt naar verwachting tot eind van dat jaar. De rit zal dan ongeveer een uurtje langer duren.