Deutsche Bahn zet eerste ICE3neo in tussen Berlijn en Amsterdam
Woensdagavond zette Deutsche Bahn voor het eerst de nieuwe ICE3neo in tussen Berlijn en Amsterdam. Deze moderne treinen vervangen stap voor stap de verouderde Intercity-rijtuigen die jarenlang op dit traject reden.
De ritten met de ICE3neo worden geleidelijk uitgerold op dit traject. Vanaf 1 november 2025 worden alle ritten op deze lijn volledig met de ICE 3neo uitgevoerd. De reistijd met deze trein zal niet veel verschillen met de 5 uur en 50 minuten die de trein erover doet om via de gebruikelijke route van en naar Berlijn te rijden. Daarnaast zal NS de nieuwe verbindingen ook beschouwen als de 'ICE' in plaats van Intercity.
"We zijn verheugd dat ons vlaggenschip, de ICE 3neo, nu ruim vóór de nieuwe dienstregeling tussen Berlijn en Amsterdam rijdt", zei Stefanie Berk (manager DB langeafstandsverkeer) bij het vertrek van de trein in Berlijn. "Dit betekent dat we onze belofte nakomen om eerder dan gepland ICE-treinen op deze belangrijke internationale route te laten rijden. Voor onze reizigers betekenen de nieuwe treinen een enorme sprong voorwaarts in comfort en betrouwbaarheid ten opzichte van de oude IC-treinen."
Verbeterde dienstverlening
De komst van de ICE 3neo betekent een flinke kwaliteitsverbetering voor reizigers. Ten opzichte van de oude Intercity’s bieden deze treinen een comfortabeler interieur, beschikken ze onder andere over mobiele netwerkdoorlatende ruiten, moderne reserveringsdisplays, daglichtafhankelijke verlichting en voldoende stopcontacten in beide klassen. Daarnaast zijn er fietsplekken, ruime bagagerekken een rolstoellift, en is de internationale verbinding eindelijk weer voorzien van een echte bistro, die sinds een jaar ontbrak in de getrokken rijtuigen.
ICE L
Voor de toekomst kijkt DB ook naar de inzet van de ICE L op de route Amsterdam–Berlijn. Deze trein, die plaats biedt aan meer reizigers per treinstel, moet de capaciteit verder vergroten. De introductie laat echter nog op zich wachten: de levering van de ICE L is vertraagd en bovendien is de trein nog niet goedgekeurd voor gebruik op het Nederlandse spoor. Wel zijn er al testritten uitgevoerd in Nederland.
De ICE L kan maximaal 230 km/u rijden en is daarmee iets langzamer dan de ICE 3neo, maar biedt door zijn ruimere opzet meer zitplaatsen, wat goed van pas komt op deze druk bezette internationale verbinding.