Stadler presenteert honderdste EuroDual locomotief

De Zwitserse treinfabrikant Stadler heeft begin september 2025 een belangrijke mijlpaal bereikt met de levering van de honderdste EURODUAL-locomotief aan locomotief-leasebedrijf European Loc Pool (ELP). Deze locomotief, die zowel elektrisch als met diesel kan rijden, wordt direct in dienst genomen door de Havelländische Eisenbahn AG (HVLE).
Met deze symbolische overdracht wordt opnieuw duidelijk dat de Eurodual een succesverhaal is binnen de Europese spoorsector. HVLE was in 2017 de eerste klant die dit type bestelde en blijft een belangrijke partner in het uitdragen van de voordelen van de technologie. Volgens Stadler heeft de locomotief zich inmiddels ontwikkeld tot een belangrijke locomotief voor hybride tractie in Europa.
Verwante modellen
Sinds het raamcontract van mei 2019 heeft ELP zijn vloot van hybride locomotieven gestaag uitgebreid met zowel Eurodual als EURO9000-modellen. Met de ingebruikname van de honderdste locomotief kan ELP spoorwegmaatschappijen nog flexibeler bedienen met lease-oplossingen die geschikt zijn voor zowel geëlektrificeerde hoofdlijnen als niet-geëlektrificeerde trajecten. Voor ELP staat dit jubileum niet alleen voor groei, maar ook voor het vertrouwen van klanten en de kracht van langdurige partnerschappen.
De Eurodual combineert 6,2 MW elektrisch vermogen met een 2,8 MW dieselmotor, wat een trekkracht van 500 kN en snelheden tot 120 km/u mogelijk maakt. Dankzij moderne technologie, zoals ETCS-beveiliging, drieassige draaistellen en voorspellend onderhoud, biedt de locomotief hoge betrouwbaarheid en efficiëntie.
Specificaties
Stadler heeft in een product-sheet de algemene specificaties van deze locomotief vrijgegeven. Hierin is duidelijk te zien dat de locomotief momenteel geen toelating heeft voor inzet in Nederland. Het is niet bekend waneer en op welke termijn dit zal gebeuren. Het verwante model Euro9000 is wel toegelaten op het Nederlandse spoor, en bovendien ook vaak genoeg te zien.
Type locomotief | Bi-mode (Elektrisch/Diesel-elektrisch) |
---|---|
Inzetgebied |
1) Duitsland / Oostenrijk 2) Noorwegen / Zweden 3) Frankrijk / België 4) Turkije |
Spoorbreedte | 1.435 mm |
Asindeling | Co’Co‘ |
Elektrische voeding | Afhankelijk van de configuratie: 25 kV AC / 15 kV AC / 3 kV DC / 1,5 kV DC |
Dieselmotor | CAT C175-16, Stage V |
Dieselvermogen | Tot 3.000 kW |
Vermogen aan wielrand |
E: tot 6.150 kW E (DC) + D: tot 6.000 kW |
Brandstoftank | Tot 4.000 l |
AdBlue-tank | Tot 400 l |
Aanvangstrekkracht | 500 kN |
Continue trekkracht | 430 kN |
Transmissie | AC/AC |
Maximumsnelheid | 120 km/h (mogelijk tot 160 km/h) |
Remsysteem |
Pneumatische rem Elektrische rem: regeneratief / rheostatisch Bail-off functie |
Ophangsysteem |
Primair: schroefveren Secundair: rubber-metaal Verticale en horizontale dempers |