Na tien jaar onzekerheid lijkt aanleg station Hazerswoude-Rijndijk in zicht

Er lijkt beweging te komen in de realisatie van het nieuwe station bij Hazerswoude-Rijndijk tussen Alphen aan den Rijn en Leiden. (Foto: Rob Dammers)
Er lijkt beweging te komen in de realisatie van het nieuwe station bij Hazerswoude-Rijndijk tussen Alphen aan den Rijn en Leiden. (Foto: Rob Dammers)

Er lijkt toch beweging te komen in de komst van een nieuw treinstation bij Hazerswoude-Rijndijk. Het project dreigde eerder vast te lopen door een tekort van 75 miljoen euro voor de spoorverbetering tussen Leiden en Utrecht, maar dat bedrag is inmiddels gevonden dankzij bijdragen van gemeenten en de provincie Zuid-Holland. 

De provincie heeft aangegeven 13,3 miljoen euro te willen reserveren om het plan haalbaar te maken. Ook de gemeente Alphen aan den Rijn heeft bij het Rijk een verzoek ingediend om te investeren in het station en een ongelijkvloerse kruising bij de Burgemeester Smeetsweg in Zoeterwoude. Een groot deel van de financiering is afkomstig uit de rijksregeling Woningbouw Korte Termijn (WoKT). Deze regeling ondersteunt gemeenten die veel woningen bouwen in de nabijheid van een station.

Langdurige plannen

Het plan voor het station en de spoorverbeteringen werden tien jaar geleden al voorgesteld. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de werkzaamheden volgend jaar afgerond zouden zijn, maar bijna twee jaar geleden besloot de provincie het project opnieuw te herzien. De aanleiding was een fors tekort van tientallen miljoenen euro’s. Gedeputeerde Frederik Zevenbergen (VVD) stelde daarop met partijen als ProRail, NS, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en omliggende gemeenten te onderzoeken of er toch extra middelen beschikbaar konden komen.

Woningbouw

Alphen aan den Rijn verwacht de komende jaren ruim negenduizend nieuwe woningen te realiseren, onder andere in de Gnephoekpolder. Het nieuwe station en het verdubbelde spoor moeten vanaf 2031 klaar zijn, zodat nieuwe bewoners direct gebruik kunnen maken van verbeterde treinverbindingen en de veiliger kruising bij Zoeterwoude.