Harderwijk vraagt subsidie aan voor aanleg keerspoor
Om meer intercity’s tussen Amersfoort, Nijkerk en Harderwijk mogelijk te maken, is bij station Harderwijk een derde spoor nodig. De gemeente heeft daarvoor namens een brede regio een subsidie van bijna 100 miljoen euro aangevraagd, waarmee Harderwijk straks twee keer per uur rechtstreeks verbonden kan zijn met de Randstad.
De regio rond Nijkerk en Harderwijk staat de komende jaren voor een forse woningbouwopgave. Om de bereikbaarheid van die duizenden nieuwe woningen te waarborgen, is uitbreiding van het intercity-aanbod cruciaal. Het extra spoor moet er niet alleen voor zorgen dat er meer snelle treinen richting Harderwijk rijden, maar ook dat de druk op de huidige sprinter-treinen vermindert. Daarnaast verwacht men dat de verkeersdrukte bij knooppunt Hoevelaken zal afnemen wanneer meer reizigers voor de trein kiezen. Al eerder werd dit jaar een extra spitstrein in dienst genomen.
Subsidieaanvraag
De subsidieaanvraag is het resultaat van intensieve samenwerking tussen onder meer de provincie Gelderland, de gemeenten Harderwijk en Nijkerk, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail, NS, de regio Amersfoort, de provincie Utrecht en mobiliteitsprogramma Noord-Veluwe Bereikbaar. Als de overheid in november 2025 de gevraagde middelen toekent, kan ProRail naar verwachting in 2030 starten met de aanleg van de keervoorziening. Gelderland liet eerder dit jaar al zien dat het project prioriteit heeft door 33,8 miljoen euro te reserveren.
Ligging van spoor
Waar het derde spoor precies moet komen, staat nog niet vast. Er liggen verschillende varianten op tafel, waarbij ook de veiligheid van bestaande overwegen wordt meegenomen. Onderdeel van het project kan zelfs de aanleg van een onderdoorgang zijn. De subsidieaanvraag, die is ingediend binnen het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT), bedraagt in totaal 99,2 miljoen euro.