Passerelle bij station Zwolle geopend

Op zaterdag 6 september is in Zwolle de nieuwe passerelle officieel in gebruik genomen. De houten brug voor fietsers en voetgangers vormt een belangrijke schakel tussen de Spoorzone en de binnenstad.

Wethouder Gerdien Rots benadrukte bij de opening: “De Passerelle is een duurzaam en zichtbaar resultaat. Van partners die elkaar hebben gevonden en van een stad die samen bouwt aan haar toekomst. Ik ben er trots op dat we dit met zoveel inwoners en partners hebben kunnen vieren.” Ook stadsdichter Gertrüd Reinink trad op en droeg een speciaal gedicht voor over de betekenis van de brug voor de stad.

Passerelle

De passerelle is voor iedereen toegankelijk en meet 130 meter in lengte, 10 meter in breedte en 7,5 meter in hoogte. De bouw van de oversteek heeft bijna 33 miljoen euro gekost. Door de S-vorm lijkt de brug op een verhoogde straat, compleet met bankjes, bomen, uitzichtpunten en zelfs een kleine waterval. Zo is de loopbrug niet alleen functioneel, maar ook een plek om te verblijven en om bijvoorbeeld treinen te spotten die Zwolle in- en uitrijden. Ook kan je vanaf de oversteek het busstation benaderen. Een verbinding met de treinperrons is er niet. Ten tijde van ons bezoek op zondag was de lift aan de centrumzijde helaas defect. Bij navraag door Treinenweb is gebleken dat de lift onderhouden wordt in opdracht van de gemeente Zwolle, en dus niet door NS en ProRail.

De passerelle verbindt de binnenstad met de Spoorzone en maakt de oversteek sneller en overzichtelijker. Er zijn twee routes: een directe voor wie haast heeft, en een rustigere variant met zitplekken om af te spreken of te genieten van het uitzicht. Fietsers mogen de brug gebruiken zolang ze lopen met hun fiets. Voor extra gemak zijn liften, fietsgoten en speciale wielborstels aangebracht die de fiets bij het afdalen afremmen. Ook bredere banden, zoals van fatbikes, passen in de goten.

Unieke bouwoperatie

Voor de aanleg van de passerelle werd in mei 2024 het treinverkeer rond Zwolle honderd uur stilgelegd – een uitzonderlijke gebeurtenis op dit grote spoorknooppunt. In die periode werden 12 van de 16 brugliggers met twee reusachtige kranen geplaatst. Het grootste onderdeel was 43 meter lang, woog 60 ton en het inhijsen van één ligger duurde zo’n zeven uur.

Toekomstige plannen

De bouw rondom station Zwolle gaat door. Als volgende project staat de nieuwe noordentree aan de centrumzijde gepland, ontworpen in de vorm van een lantaarn en grotendeels uitgevoerd in hout. Ook bij de toekomstige perronkappen voor de sporen richting Kampen en Emmen wordt gekozen voor circulaire en biobased materialen.