NS zet vanaf medio oktober ICE3neo in van en naar Berlijn

Vanaf zaterdag 18 oktober rijden de nieuwste ICE3neo-treinen tussen Amsterdam en Berlijn. Daarmee verdwijnen de huidige getrokken Duitse wit met rode intercitytreinen, die na jaren aan vervanging toe zijn.
De trein doet in Nederland de gebruikelijke route aan via Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Hengelo en rijdt zeven keer per dag. De ICE3neo brengt niet alleen modernere techniek en meer comfort, maar ook een vertrouwd element terug: het barrijtuig voor een kopje koffie onderweg of voor een lekker tussendoortje.
Reistijd van zes uur
De reistijd tussen Amsterdam en Berlijn blijft met de komst van de nieuwe treinen gelijk, net onder de zes uur. Voor reizigers betekent de introductie van de ICE3neo dat de verbinding officieel wordt aangemerkt als een ICE-lijn. "Ook binnenlandse reizigers kunnen vanaf 18 oktober met deze trein blijven meereizen," benadrukt NS. Voor houders van een abonnement, studentenreisproduct of Railrunner verandert er niets, maar losse reizigers betalen straks wel een toeslag van drie euro per rit. De ICE3neo wordt al ingezet op de routes van Nederland naar Frankfurt en München, en op diverse trajecten in Duitsland zelf. Van dit type trein zijn er inmiddels al rond de 35 stuks in gebruik.
Hoewel NS de komst van de nieuwe treinen “een grote vooruitgang qua comfort en betrouwbaarheid” noemt, zijn er ook aandachtspunten. Zo beschikken de ICE3neo-treinstellen over minder zitplaatsen dan de huidige treinen, wat met name in vakantieperiodes voor extra drukte kan zorgen. NS zegt de situatie nauwlettend in de gaten te houden om reizigers zo goed mogelijk te blijven bedienen.
De trein zal vanaf november volledig in alle NS-treindiensten van Amsterdam naar Berlijn ingezet worden.
ICE L
Op termijn is het de bedoeling dat de ICE3neo op dit traject wordt vervangen door de ICE L, gebouwd door Talgo. Deze trein moet nog meer comfort en toegankelijkheid bieden, maar heeft op dit moment nog geen toelating voor gebruik in Nederland. Met name de asdruk van de ICE L blijkt een complicerende factor bij de goedkeuringsprocedure. Daardoor blijft voorlopig de ICE3neo het gezicht van de verbinding tussen Amsterdam en Berlijn.