Limburg onderzoekt mogelijkheid van inzet van ongebruikte Maaslijn-treinen voor Zwolle - Groningen

De provincie Limburg wil dat de ongebruikte elektrische treinen, die aangeschaft zijn voor de Maaslijn, tijdelijk worden ingezet op het traject Groningen – Zwolle. Volgens gedeputeerde Jasper Kuntzelaers zou dit een oplossing kunnen zijn voor de hoge stallingskosten waar Limburg nu voor opdraait.
Vervoerder Arriva bevestigt dat dit een van de scenario’s is die onderzocht worden, maar benadrukt dat er nog geen beslissing is genomen.
Stalling
De elf FLIRT-treinen staan momenteel in een stalling in het buitenland, in afwachting tot de Maaslijn geëlektrificeerd is. De provincie Limburg betaalt momenteel miljoenen voor de stalling en heeft Arriva daarvoor al een extra schadevergoeding van 90 miljoen euro toegekend, waarvan de provincie en het Rijk ieder de helft bijdragen. Door de treinen elders in te zetten kan mogelijk een groot deel van deze kosten worden bespaard.
De elektrificatie van de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond loopt grote vertraging op. Hoewel de bovenleiding oorspronkelijk al in 2020 in gebruik had moeten zijn, is de aanleg pas dit jaar gestart. De verwachting is dat de lijn op zijn vroegst in 2027 gereed is. Tot die tijd blijven de aangeschafte treinen ongebruikt, terwijl de stallingskosten verder oplopen.
Hoofdrailnet
Ondertussen heeft Arriva voor de dienstregeling van 2026 toestemming gekregen om op het hoofdrailnet 24 ritten tussen Groningen en Zwolle te rijden. Het bedrijf onderzoekt nu hoe het deze diensten kan uitvoeren en bekijkt daarbij alle mogelijke scenario’s. De Maaslijn FLIRT's zijn vooralsnog de enige ongebruikte elektrische treinen van Arriva. Daarnaast heeft Arriva ook een aantal GTW-stellen uit de Noordelijke concessie onttrokken om deze in de oostelijke regio van het land te laten rijden, als vervanging van de LINT-treinen.