Goederentreinen vervoerden in 2024 minder goederen per spoor

In 2024 werden er minderen goederen vervoerd via het spoor. (Foto: Rob Dammers)
In 2024 werden er minderen goederen vervoerd via het spoor. (Foto: Rob Dammers)

In 2024 is het goederenvervoer per spoor gedaald tot 37,8 miljoen ton, een afname van 3,9 procent ten opzichte van 2023. Deze daling zet de neerwaartse trend voort sinds het recordjaar 2022 en komt vooral doordat er minder kolen zijn vervoerd.  Deze cijfers zijn vermeld in een nieuw verschenen rapport van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS).

Het kolenvervoer nam in 2024 af met 2,9 miljoen ton vergeleken met een jaar eerder. Kolen zijn daarmee van de tweede naar de derde plek gezakt op de lijst van belangrijkste goederen voor het spoorvervoer.

Afname

De afname komt volledig door een daling in de export per spoor vanuit Nederland naar het buitenland, die met 9,3 procent daalde tot 21,7 miljoen ton. Ondanks deze krimp blijft dit wel de grootste goederenstroom. Tegelijkertijd nam de invoer vanuit het buitenland met 2,4 procent toe tot 10,3 miljoen ton. Ook het binnenlands vervoer en de doorvoer (waarbij goederen Nederland passeren) groeiden licht.

Kijkend naar het type goederen, worden containers het meest vervoerd: bijna de helft van alle goederen per spoor (18,4 miljoen ton). Deze bevatten onder andere auto-onderdelen, machines, kleding en kunststofproducten. Metaalertsen en andere delfstoffen stegen met 7,2 procent naar 4,9 miljoen ton, maar liggen nog steeds lager dan tien jaar geleden.

Duitsland als belangrijke partner

Duitsland blijft de belangrijkste partner voor goederenvervoer per spoor: twee derde van de export gaat daarheen en bijna 38 procent van de import komt daar vandaan. Wel is het aandeel van Duitsland ten opzichte van tien jaar geleden gedaald. Ondertussen zijn Oostenrijk en Polen juist belangrijker geworden als handelslanden via het spoor.