Siemens introduceert eerste batterijlocomotief voor Amerikaanse markt

Een locomotief van het model van de Charger-familie. Het gaat niet om de locomotief uit het artikel. (Foto: Keira Clarke )
Een locomotief van het model van de Charger-familie. Het gaat niet om de locomotief uit het artikel. (Foto: Keira Clarke )

Siemens Mobility heeft pas geleden de Charger B+AC, de eerste batterij-elektrische passagierslocomotief in Noord-Amerika, geïntroduceerd. Deze nieuwe locomotief, ontwikkeld en geproduceerd in de Verenigde Staten, kan snelheden tot 200 kilometer per uur halen en is specifiek afgestemd op de Noord-Amerikaanse markt. 

Met deze stap breidt Siemens zijn aanbod van alternatieve aandrijftechnologieën verder uit, dat al onder meer waterstof- en batterijtreinen omvat. Het doel is om duurzamere mobiliteit mogelijk te maken met flexibele, schaalbare en infrastructuuraanpasbare oplossingen.

Charger locomotieven

De Charger B+AC is een doorontwikkeling van de bestaande Charger-locomotieven, waarvan er in Noord-Amerikaal meer dan 400 van verkocht zijn. De dieselmotor is vervangen door een modulair batterijsysteem en een pantograaf. Hierdoor kunnen de locomotieven zowel aangedreven worden via de bovenleiding, en rijden als op batterijvermogen, vooral in gebieden zonder bovenleiding. Afhankelijk van de route en treinopstelling hebben ze een actieradius tot 160 kilometer op batterijvermogen.

Deze technologie is bij uitstek geschikt voor spoorwegmaatschappijen met gedeeltelijk geëlektrificeerde netwerken. De locomotieven voldoen aan de Buy America-vereisten en worden volledig in de VS geproduceerd. Ze bieden meerdere oplaadmogelijkheden: via bovenleiding, een stekkersysteem en regeneratief remmen. Hiermee krijgen spoorwegexploitanten een duurzame en efficiënte oplossing zonder in te leveren op prestaties of flexibiliteit.

Een belangrijk voorbeeld is de bestelling van 13 batterij-elektrische locomotieven door de Metropolitan Transportation Authority (MTA) en Metro-North Railroad in New York. Deze bestelling markeert een belangrijke stap in de modernisering van het Amerikaanse spoorwegnet. Dankzij het modulaire batterijontwerp, de vertrouwde bediening, een grote beschikbaarheid van reserveonderdelen en de mogelijkheid om treinen aan te passen aan de passagiersvraag, biedt de Charger B+AC een toekomstgerichte oplossing voor duurzaam personenvervoer.