Alstom levert 96 extra treinen voor regionetwerk rondom Parijs

Vorige maand juni maakte treinfabrikant Alstom bekend dat het 96 extra RER NG-treinen zal leveren aan SNCF Voyageurs voor de RER D-lijn, het regionale sporennetwerk in en rond Parijs.
Deze bestelling, met een waarde van circa 1,7 miljard euro, is volledig gefinancierd door Île-de-France Mobilités en volgt op goedkeuring van hun raad van bestuur op 10 april 2025. De bestelling maakt deel uit van het raamcontract dat in 2017 is ondertekend.
In totaal zijn er nu 262 RER NG-treinstellen besteld, waarvan 130 voor de RER E-lijn (112 meter per trein) en 132 voor de RER D-lijn (130 meter per trein). De RER NG is sinds november 2023 in gebruik op de RER E en sinds december 2024 op de RER D. Alstom bouwt deze treinen in de Franse fabrieken in Valenciennes en Crespin, met medewerking van andere vestigingen in het land.
RER NG
De nieuwe generatie RER NG is ontworpen om het comfort, de toegankelijkheid en de doorstroming van reizigers sterk te verbeteren. Dankzij een combinatie van enkel- en dubbeldeksrijtuigen, brede deuren en een open “boa”-architectuur, biedt de trein meer capaciteit en eenvoudige instapmogelijkheden. Er is speciale aandacht besteed aan toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers, en aan moderne voorzieningen zoals airconditioning, LED-verlichting, USB-aansluitingen en realtime-informatie op schermen.
Technisch gezien is de RER NG uitgerust met moderne tractiecomponenten die zorgen voor snellere acceleratie en remprestaties, wat essentieel is voor drukke voorstedelijke lijnen. Daarnaast zorgen de betrouwbaarheid en veiligheid van dit materieel voor betere dienstregelingen en punctualiteit. De productie en assemblage van deze innovatieve treinen vind plaats op Frans grondgebied in diverse fabrieken en werkplaatsen van Alstom.
Details
Kenmerk | Waarde |
---|---|
Totaal aantal bestelde RER NG-treinen | 262 |
Bestelling voor RER D-lijn (nieuw in 2025) | 96 treinstellen |
Totaal voor RER D-lijn | 132 treinstellen (130 meter per trein) |
Totaal voor RER E-lijn | 130 treinstellen (112 meter per trein) |
Maximale snelheid | 140 km/u |
Lengte per RER D-trein | 130 meter (7-delige trein) |
Totaal aantal reizigersplaatsen | 1.861 (waarvan 606 zitplaatsen) |
Aantal USB-poorten per trein | 310+ |
Informatieschermen per trein | 54 |
Beveiligingscamera’s per trein | 54 |
Lengte bekabeling per trein | 320+ km |
Waarde van nieuwe bestelling | ± €1,7 miljard |
Financiering | 100% door Île-de-France Mobilités |
In dienst sinds | RER E: nov. 2023 – RER D: dec. 2024 |