Windschermen op de HSL zorgen voor minder vertragingen

Een IC Direct over de Brug Hollandsch Diep (Foto: Frans Berkelaar)
Een IC Direct over de Brug Hollandsch Diep (Foto: Frans Berkelaar)

Het plaatsen van wind- en geluidsschermen op de hogesnelheidslijn heeft zijn vruchten afgeworpen, meldt ProRail. Het speciale windwaarschuwingssysteem op de HSL-Zuid is niet meer nodig, wat jaarlijks voor gemiddeld 94 uur minder vertraging zorgt. 

Hogesnelheidstreinen zijn gevoeliger voor wind dan reguliere treinen. Het kan bij sterke wind of windstoten dan ook gevaarlijk zijn om op bepaalde plekken met hoge snelheid te rijden. Daarom was er tot 16 juni een windwaarschuwingssysteem met meteorologische bewaking en een geautomatiseerd vangnet actief. De meteoroloog gaf een signaal af aan machinisten en verkeersleiders om langzamer of zelfs te stoppen met rijden bij harde wind. Met vertragingen en uitval van treinen tot gevolg.

Om dit te voorkomen, heeft ProRail de afgelopen jaren op verschillende plekken langs de HSL-Zuid wind- en geluidsschermen geplaatst. Het laatste scherm werd in Bleiswijk gebouwd. "Deze schermen bieden de beste bescherming tegen wind", aldus Robert Berg, vakspecialist Performance management bij ProRail. "Hierdoor hoeven treinen veel minder vaak langzamer te rijden. Dat moet alleen nog bij zeer zware windstoten. De meteorologische dienst van ProRail houdt dit sinds 16 juni in de gaten. En dat zorgt direct voor minder vertragingen: gemiddeld 94 uur minder treinhinder per jaar."

ProRail zet het huidige geautomatiseerde systeem dan ook graag uit. En dat maakt het werk voor machinisten, verkeersleiders en technici van Infraspeed een stuk eenvoudiger. Zij hoeven minder handelingen uit te voren bij harde wind en zijn er ook dus minder onderhoudskosten nodig.