Middentunnel Utrecht Centraal heropend

Op maandag 27 augustus is na een verbouwing van vier maanden de middentunnel van Utrecht Centraal weer geopend. Deze reizigerstunnel heeft een grondige make-over gekregen en verbindt de perrons van het station en de fietsenstalling met elkaar.

Wat voorheen een tunnel was die bij veel reizigers als onprettig werd ervaren door de grauwe aankleding met witte tegels en zichtbare rioolpijpen, heeft nu een mooie afwerking gekregen met natuursteen, en nette afwerking. Ook de trappen naar de onderdoorgang zijn aangepakt met nieuwe leuningen, hekken en een vernieuwde stijl.

De tunnel in cijfers

  • Er is voor 1200 m2 aan nieuwe natuurstenen vloertegels aangelegd
  • De wanden zijn voorzien van 1300 m2  aan natuurstenen wandtegels
  • Er is aan 1000 m2  aluminium plafond schrootjes verwerkt,
  • Met 235 LED lichtarmaturen en 2500 meter bekabeling voor licht, omroep en camera’s moet de veiligheid in de tunnel gewaarborgd worden.

Verbindingstunnel

De tunnel verbindt niet alleen alle perrons met elkaar maar ook met de fietsenstalling aan de centrumzijde. De tunnel is voorzien van reklameschermen en de nodige reisinformatieschermen en maakt uiteindelijk een bocht waarna er poortjes geplaatst zijn. Hierna volgt nog een bocht waarna de reiziger via een brede ingang uitkomt in de enorme fietsenstalling waar ruimte is voor ruim tienduizend fietsen. Een kleinere ingang komt uit in een ander deel van de fietsenstalling.

Voordat de recente verbouwing van Utrecht Centraal van start ging had deze tunnel ook een directe verbinding met het busstation. Ook is de tunnel enkele jaren geleden nog doorgetrokken naar het nieuwe perron voor de sporen 20 en 21.

Helaas is er is er geen verlenging aangebracht naar het aangrenzende busstation aan de Jaarbeurszijde. Voorheen toen het busstation zich nog aan de kant van het centrum bevond, en dus op de plek waar nu de nieuwe fietsenstalling staat, was er een directe verbinding mogelijk tussen de bus en de trein. Nu is dit enkel mogelijk tussen de fietsenstalling en de trein.

Navraag bij ProRail leverde op dat er ten tijde van de bouw van de nieuwe OV-terminal bewust voor gekozen is zodat reiziger altijd zijn overstapt uitvoert via de OV-terminal. In ieder geval ontkomst de reizigers op deze manier niet aan de handige informatieborden die de vertrektijden van de bus, tram of de trein weergeven met eventuele verstoring erbij.

Met de heropening van deze tunnel willen NS en ProRail dat de tunnel weer aangenamer wordt voor reizigers. De komende maanden zal ProRail de Westertunnel aanpakken, en aan de uitgang aan de Smakkelaarsveld inkorten.

Fotogalerij

Aar