Let op: Mondkapjes in het OV zijn vanaf nu verplicht. Reis alleen als het echt nodig is!

Open Dag NedTrain Haarlem

Vanwege het 175-jarige bestaan van het spoor heeft NedTrain dit jaar voor liefhebbers ook hun deuren geopend. Zo was het mogelijk op 20 september om een kijkje te kunnen nemen in het revisiebedrijf welke in Haarlem gevestigd is.

De open dag die georganiseerd was liep langs haast alle bedrijfsonderdelen in de werkplaats. Zo liep onze rondleiding langs de wielenwerkplaats, de schadeafdeling, de revisieafdeling die nu bezig met met de revisie van Noorse Intercitystellen, en een aantal opstelsporen in de werkplaats met divers geëxposeerd museummaterieel.

Uiteraard is een open dag niet compleet zonder enkele verkoopstands, demonstraties en gezellig muziek.

Wielenwerkplaats

Als eerste op de route kwamen we uit bij de wielenwerkplaats. Hier worden wielstellen, assen en wielflensen onderhouden, gecontroleerd en gereviseerd.


Hier zien we een takelinstallatie die een draaistel van een trein heeft opgetakeld. Deze kan door de gehele werkplaats worden verplaatst naar de verscheide werkplekken waar het draaistal kan worden onderhouden.


Om de monteurs in deze werkplaats te laten voldoen aan de arbo-eisen is er de mogelijkheid om een wielstel in de 'kantelaar' te kunnen draaien, zodat de specialisten zich zonder moeilijke bewegingen kunnen ontfermen over de reusachtige wielstellen die ook zeer zwaar zijn.


Met grote krachten worden de wielbanden met hun flensen (die opstaande rand die ervoor zorgt dat de wielen op de rails blijven) vervolgens op de wielen gedrukt, waarbij deze onder extreme hitte stevig vast wordt gezet.


Op dit spoor worden de draaistellen uiteindelijk aangeleverd aan de werkplaats, hier worden ze vervolgens opgetakeld zodat ze per kraan door de werkplaats verplaatst kunnen worden, naar de diverse werkplekken voor het varierende onderhoud. Ook draaistellen die klaar voor gebruik zijn, of afgekeurd zijn worden via deze weg ook weer de wielen-werkplaats uitgereden.

Schade herstel

De tweede afdeling die we bezochten was de schadeafdeling. Hier worden treinen met schade gerepareerd. Ook bevinden zich er bij deze afdeling enkele spuitcabines waar treinen gespoten worden. Zo troffen we tijdens onze rondtocht door de werkplaats divers treinmaterieel aan, waarover wij bij sommigen daarvan ons enigszins verbaasden dat deze nog gerepareerd zouden worden vanwege hun behoorlijke leeftijd.


Allereerst naast de spuitcabines zagen we een bak van een VIRM-dubbeldekker in een 'schade'station staan. Welke bak van welke VIRM dit was was ons niet geheel duidelijk. Evenmin was duidelijk welke schade het betrof.


Tot onze grote verrassing troffen we ook hier Plan-V 954 aan. Deze werd op dit moment hersteld van schade aan de neus en aan de onderkant van het treinstel, die bij een botsing opgelopen is. Opmerkelijk is dat het treinstel aan het eind van zijn revisietermijnen lijkt te zijn, waardoor de kansen voornamelijk eerst groter zijn zijn op directe afvoer, dan herstel in Haarlem. Het nijpende materieeltekort bij de NS, en vooral de extra strategische reserves voor de winter, zullen mogelijk de reden geweest zijn voor het herstel. Volgens NedTrain zou het herstel anderhalve maand met zich meebrengen.


Ook vonden we in de schadestations een DD-AR bak aan die hersteld zal worden voor inzet als driedelige DD-AR. Dit rijtuig heeft schade opgelopen bij een brand op het balkon, en wordt hiervan hersteld. De roetsporen op de carrosserie is nog duidelijk te zien.



Klik op de foto's voor een vergroting.

Op deze drie foto's zien we het SLT-Sprinter 2658. Dit treinstel is op 20 april 2012 in botsing gekomen met VIRM-dubbeldekker 8611 nabij het Westerpark in Amsterdam. Het betrof een frontale aanrijding waarbij één reiziger om het leven kwam en waar veel gewonden bij te betreuren waren. Het herstel is na het afhandelen van de verzekeringskwesties door het schade-en herstelbedrijf na augustus van dit jaar ongeveer van start gegaan. Hierbij is de beschadigde kop inmiddels losgesneden van de kopbak, en zal er vanuit Duitsland een nieuwe kopbak worden geleverd. Tevens zullen alle andere bakken van dit treinstel ook onder handen worden genomen omdat enkele dwarsbalken in de vloer ook krom gebogen zijn. Naar verwachting zal dit werk nog een anderhalf jaar in beslag nemen.


Klik voor een vergroting
In de hal van de werkplaats troffen we ook deze dubbeldeksbak aan welke feitelijk half DDZ en half DD-AR is. Voor zover ons bekend is is deze bak afgeschreven tijdens de revisering van DD-AR naar DDZ (lees ook dit artikel) en is er een alternatieve kopbak behandeld.

Revisie

Naast schades worden er ook treinstellen in Haarlem gereviseerd. Op dit moment vinden er vier  revisietrajecten plaats, van de ICR-rijtuigen die een levensduur-verlenging krijgen en geschikt worden gemaakt voor inzet op de HSL-lijn, de SLT-sprinters die een revisie krijgen van het draai en loopwerk, de modernisering van de eerste generatie VIRM-dubbeldekker, en niet te vergeten de revisie van de BM73 Intercity-treinstellen uit Noorwegen, de eerste buitenlandse order voor NedTrain.


Klik voor een vergroting
Hier zien we de stellen voor ICR, die een tweede revisie-behandeling zullen krijgen. met deze behandeling moeten deze typische NS-rijtuigen een levenduurverlenging van ruim tien jaar krijgen. Zo zullen de treinen 10 jaar hun vorige revisie weer een vernieuw interieur krijgen, en zullen de rijtuigen ook voorzien worden van WiFi en de OBIS-reisinformatieschermen. Ook worden de stuurstand-rijtuigen voorzien van een nieuwe samenwerking, zodat de rijtuigen straks goed kunnen samenwerken met de besturing van de TRAXX-locomotieven, waar NS over beschikt om ermee over de HSL te rijden. Onduidelijk is of de stuurstand in de cabine waar vanuit de trein bestuurd wordt, ook geheel vernieuwd wordt, of juist niet.


Hier zien we een kijkje in een onlangs gestript rijtuig van de VIRM 9411, welke als prototype zal dienen voor de revisie van de eerste VIRM-dubbeldekkersvloot. De komende jaren zal NedTrain zich bezighouden met de revisie van deze treinen waarbij er een nieuw interieur in de treinen zal worden geplaatst, welke vergelijkbaar is met die van de DDZ-dubbeldekkers, en zal de trein nog energiezuiniger worden. Ook een geheel nieuwe toilet zal ingebouwd worden.

Ook worden er in de revisiehal van NedTrain de BM73-treinstellen van de Noorse Spoorwegen (NSB) gemoderniseerd met een mid-life revisie. De NSB schafte de Class 7-treinen in 1999 en 2000 aan bij de Duitse treinproducent AdTranz, dat inmiddels overgenomen is door het Canadese Bombardier, en hebben nu op de helft van hun leeftijd een revisie nodig.

De revisie betreft o.a. een volledige revisie van het in- en exterieur en de installatie van een nieuw reizigers-informatiesysteem, waar NedTrain laatste jaren al een hoop ervaring mee heeft opgedaan in de reizigerstreinen van de NS. Ook het omroepsysteem zal een aanpassing krijgen.

Gezelligheid en verkoop

Klik voor een vergroting
Ook was er tijdens de open dag een hoop gezelligheid hier en daar te vinden, en trad het NS Harmoninie-orkest op waar mooie muzikale stukken te gehore werden gebracht, en waren er diverse interessante kraampjes waren er te vinden, met tweedehands onderdelen uit afgevoerde treinen, maar ook stands met gerecyclede vertrekstaten die nu dienen als dienblad, multo-mapje of fotolijstje.

We kunnen zeker terugkijken naar een geslaagd en leuk kijkje achter de schermen van NedTrain waarbij een mooi aanzicht te zien was van de lopende revisies en werkzaamheden die het bedrijf uitvoert.

Aar