Stencil Station in het Spoorwegmusem

Op 21 maart hebben wij de expositie Stencil Station in het Utrechtse Spoorwegmuseum bezocht, waarin stencil-art kunstwerken gemaakt door Hugo Kaagman worden tentoongesteld. Naar onze mening is deze tentoonstelling behoorlijk controversieel in de combinatie met spoorwegmaterieel. Maar hoe dan ook, toch wouden we de expositie eens bekijken.

Nadat we de de grote expositiehal in wandelden lagen er voor ons diverse foldertjes klaar met voorbeelden van kunstwerken welke wij even snel hebben doorgenomen. Al snel viel ons oog in de hal op een oude gesloten goederenwagon welke aan de 'Hippel' rangeerlocomotief 673 was gekoppeld. Al eerder kwamen we deze goederenwagon al deels beschilderd tegen bij een vorig bezoek, maar nu werd het pas echt duidelijk waarom deze beschilderd was.

Hippel 673 met goederenwagon
Onze verbijstering was groot toen we zagen wat er met deze combinatie was gedaan. De hippel heeft aan één kant een Afrikaans uiterlijk gekregen met zebra-kronkels, terwijl de voor- en achterkant en de andere kant beschilderd zijn met een Delftsblauwe kleurstelling, hierop waren diverse beeltenissen op afgebeeld. De kleine huiven aan de zijkanten van de trein waar de aandrijving van de wielen deels onder ligt is aan de ene kant voor een deel geel gebleven maar hebben nu wel diverse motieven uit India gekregen, met enkele beeltenissen van onder andere een karikatuur van de schilder Hugo Haagman die op een trein zit, de andere kant was geheel in het Delftsblauw gestoken en kende ook een serie gespoten beeldwerken.

De goederenwagon zelf is op het frame na volledig in Delfts-blauw met wit geschilderd en kent diverse kleinere gespoten schilderijen in de vierkante vlakken op alle wanden aan de buitenkant. Deze stellen o.a een aantal Mexicanen op de front van een stoomlocomotief voor, een afbeelding van een noodrem, een reiger en diverse gespoten sier-omlijstingen. Duidelijk te zien waren de gespoten wielen aan de zijkant die meer weg hadden van een Delftsblauw serviesbord.

Unimog
Nadat we met ontsteltenis deze kunstwerken gezien hadden zijn we met een verslagen indruk verder gaan dwalen door het museum. We kwamen uit in de expositieruimte achter Wereld 2. Hier was een schilderijen-expositie van de kunstenaar te zien op canvas doeken, vele kunstwerken waren gerelateerd aan het spoor, en zagen de bekende Mat'64-trein enkele keren langskomen. Snel viel ons oog op de Unimog-wagen, een wagen waarmee in sommige gevallen over het spoor van worden gereden en onderhoud kan plaatsvinden op oneffen terreinsoorten. Ook een bovenleidings-contructie plateau was erop aanwezig.

De Unimog welke het Spoorwegmuseum in bezit had was veranderd in een soort jungle-voertuig, welke eigendom had kunnen zijn geweest van een Delftenaar of een liefhebber van die plaats. De wagen welke van oorsprong geel was was voorzien van zebrastrepen, en de werkruimte achterop was voorzien van Delftsblauwe kleuren waar drie personen op afgebeeld waren.

De andere kant van de wagen zag er nog behoorlijk geel uit en was voorzien van postzegels en andere plaatjes, waaronder een locomotief met de tekst Amsterdam RAI, de plek waar Hugo's atelier is gevestigd, en een afbeelding van Nijntje waar zijn hoofd doorboord is met een veiligheidsspeld.

Treurige vertoning
Nadat we dit allemaal gezien hadden kregen we de tranen in onze ogen en hebben we met pijn ons onze hart het museum maar weer verlaten. Het is afwachten of het materieel na afloop van de tentoonstelling op 24 juni weer snel schoongemaakt of herschilderd zal worden, zodat het weer in oorsponkelijke historische glorie weer zal kunnen gaan schitteren.

Wij vinden het behoorlijk zonde wat het Spoorwegmuseum zich te-niet heeft laten doen met het oude historische materieel. Als het nou bij de canvas-schilderijen expositie was gebleven hadden we nog wel tevreden kunnen zijn, maar de drie beschilderde voorwerpen uit het museum deed ons hart behoorlijk zeer.

Jammer, volgende keer beter, Spoorwegmuseum......

Aar