Stavoren, een jaar later na de treinramp...

Bijna één jaar geleden, op 25 juli, reed er in de late avond een onderhoudstrein van het Italiaanse bedrijf Speno door het stootblok van Stavoren heen, die op het plein bij de haven een flinke ravage aanrichtte. Hierbij is een watersportwinkel totaal vernield. Wonder boven wonder zijn er geen doden bij ongeluk gevallen, alleen maar lichtgewonden.

Treinenweb heeft eind mei en medio juni; ongeveer een jaar later; een kijkje genomen op de plaats waar de treinramp gebeurd is, om de vraag te kunnen beantwoorden van wat er nog zichtbaar is van de treinramp. Helaas zat het weer in juni niet helemaal mee en hebben we deze opnames in de stromende regen moet maken, maar een regenjas maakte toch weer een hele hoop goed. In juni was het weer overigens wat beter en waren er al tot onze grote verbazing al diverse werkzaamheden gestart.

Hier volgen wat nieuwsartikelen over dit bizarre treinongeluk:
http://www.treinenweb.nl/index.php?page=nieuws&id=1134
http://www.nu.nl/binnenland/2299962/trein-rijdt-winkel-en-eindigt-plein.html
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/1944072/2010/07/26/Trein-rijdt-door-winkel-heen.dhtml
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7252852/__Spoor_van_vernieling__.html
 

Hoe het voor de ramp was

Hoe de situatie voor het treinongeluk was:

We zien hier de watersportwinkel met daarnaast een parkeerplaats voor hun
eigen gebruik, met daarnaast een weggetje die haaks voor het spoor ligt.
Een gezellig stationspleintje dus met een goede mogelijkheid waar mensen
vanuit de auto op het station kunnen worden afgezet.

Bron: Google Maps/ Streetview

De ravage die nog in mei zichtbaar was...

Als je de omgeving van het plein ziet is wel duidelijk dat er iets vreemds gebeurd is. De parkeerplaatsen zien er niet netjes uit daardat er klinker missen, er staat een bouwhek na het stootbloken er ligt een fundering met daarop een klein deel met wat ooit een watersportwinkel was. Er is weinig te zien van eventuele werkzaamheden.

Aangezien foto's meer zeggen dan woorden, volgt hier een fotoreportage van Stavoren op een regenachtige zaterdag in mei:


Hier is te zien hoe de watersport winkel inmiddels gesloopt is. Het enige wat er
nog van over is, is een fundering. De tankwagen die normaal altijd geparkeerd staat,
en door de treinramp mee werd genomen, staat er dit keer weer. Dit keer wel op een
veiligere plek, waardoor een door het stootjuk schietende trein er rakelings lang
zou razen. We weten niet of dit bewust is.


Een deel van de muren van wat de watersport-winkel was staat nog overeind. De
exacte reden is onbekend, er waren hier geen zichtbare sloopwerkzaamheden meer
te zien?


De fundering van de watersport winkel is nog steeds te zien, gezien er geen bouw-
hekken omheen staan lijkt het terrein vrij toegankelijk.


Inmiddels heeft ProRail een hek achter het stootjuk geplaatst om het dode stuk
spoor na het stootjuk af te sluiten. Verder is duidelijk te zien dat deels om de
plek waar de ramp gebeurde bouwhekken staan.


Hier is het bouwhek achter het spoor nog wat duidelijker te zien. Het is duidelijk dat
het stootjuk inmiddels vervangen is door een nieuwe.

De stand van zaken in juni '11

Toevallig was ik in juni weer in de buurt van Stavoren. Eeen mooi moment om nog eens te kijken op de plek waar de ravage zich een ruim jaar geleden ontpopt heeft. Aangekomen op de plek; dit maal zonder regen maar wel met een beetje bewolking; bleek dat er al verandering in zat:
De watersport-winkel was nu volledig gesloopt tesamen met de fundering en er waren werkzaamheden begonnen om de bestrating weer op netjes neer te leggen.

Wederom volgt hier van een fotoreportage die we een maand later in juni hebben kunnen maken:


Het is nu duidelijk dat er werkzaamheden in gang zijn gezet. De weg die haaks
achter het spoor loopt is afgezet en open gebroken. Tijd voor de herstructurering
van het getroffen gebied.


Het werkterrein welke deels afgezet is.


Een Catterpillar graafmachine is bezig om het terrein te egaliseren. Van de
fundering van de watersport-winkel is overigens geen spoor meer te ontdekken.


Het werkterrein waar eerst een zijtak van de stationsweg te vinden was.


Het werkterrein...


Waarin mei nog een hoek van de watersportwinkel overeind stond, is deze in juni
inmiddels helemaal met de grond gelijk gemaakt. Je ziet een deel van de funda-
menten nog, van wat een watersportwinkel was, maar dit zal spoedig uitgegraven
worden.


De haakse aftakking van de Stationsstraat is afgezet. Dit wordt geherstructureerd.


Nieuwe straatklinkers liggen al te wachten om inelkaar te mogen worden gelegd
voor een nieuwe klinkerweg.

Wat gaat er nu gebeuren?

Ikzelf ben in mei de nabijgelegen VVV binnengestapt en heb navraag gedaan over wat er gebeurd is. Een krantenartikel aan de zijkant van het gebouw doet in ieder geval menig toerist zeker herinneren van deze treinramp van groot formaat. De jongedame achter de balie kon mij vertellen dat de watersportwinkel naar grote kans niet opnieuw opgebouwd zal worden, dit aangezien zij nog de beschikking hebben over een grote loods in de buurt van waaruit ze nu hun diensten verlenen. Ook zou op de duur nog de straatinrichting aangepakt worden, maar dat zal waarschijnlijk pas gaan gebeuren als de fundering van de winkel ook gesloopt zal worden. Of er iets nieuws zal worden gebouwd op deze locatie is namelijk een lopende verzekeringskwestie, en zo niet dan is de vraag wat er met de grond gaat gebeuren.

Het kon dus nog wel enkele jaren duren voordat dit deel weer netjes verbouwd zal zijn. Maar een maand later was het al zo ver nadat we terug kwamen in het pitoreske Friese stadje.

Of deze werkzaamheden in een grote lijn doorgaan is ons niet bekend. Maar de herstructurering van het gebied in inmiddels duidelijk in gang. Mochten we weer in Stavoren zijn, dan zullen we deze review weer een update geven.

Alle foto's (exclusief de foto van voor het ongeluk) zijn eigendom van Treinenweb en zijn auteursrechtelijk beschermd.

Aar