Van Breng naar RRReis

Na veertien jaar dat de vervoerder Breng reizigers in de richting van hun bestemming gebracht heeft, komt er eind aan deze formule. Naast dat de naam Breng lange tijd ook op de (trolley)bussen te zien was, heeft Breng ook een geschiedenis gebracht op het spoor. We gaan van Breng naar RRReis toe.

Het traject waar Breng op reed lag tussen Arnhem en Doetinchem, en werd enkel op doordeweekse dagen uitgevoerd, naast de diensten met Arriva. 

Geschiedenis

De exploitatie lag bij Hermes, een dochteronderneming van Connexxion. Breng verzorgde deels het openbaar vervoer in diverse gemeenten rondom Arnhem en Nijmegen, waaronder Beuningen, Berg en Dal, Doesburg, Doetinchem, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar.

De geschiedenis van Breng begint in augustus 2009, toen in Elst de eerste bus in Breng-kleuren werd onthuld. Novio, een andere Connexxion-dochter, kreeg van 2010 tot 2012 een korte concessie als voorbereiding op een tienjarige concessie van 2012 tot 2022, inclusief de treindienst Arnhem–Doetinchem. Op 14 juli 2011 werd bekend dat Hermes de nieuwe concessie had gekregen, die op 9 december 2012 van start ging en leidde tot een grote herstructurering van het lijnen-netwerk in de regio Arnhem-Nijmegen. En vanaf dit punt ontstond ook de Breng-treindienst Arnhem - Doetinchem tot zondag 14 december 2025, de overname door Arriva.

De laatste trein die onder de vervoerder Breng rijdt op 13 december 2025. (Rechten: Rik Weelink)
De laatste trein die onder de vervoerder Breng rijdt op 13 december 2025. (Rechten: Rik Weelink)

Breng treinen

De diesel-treinstellen van het type Stadler GTW werden aanvankelijk ingezet op lijn RS32 tussen Arnhem Centraal en Doetinchem, die onderdeel was van de concessie Arnhem–Nijmegen. Op dit traject reden zij samen met GTW-treinen van Arriva, bekend als de Spurt, die werden ingezet op de verbinding Arnhem- Winterswijk binnen de concessie Achterhoek - Rivierenland van de provincie Gelderland.

Wat opvallend was van de Breng treinstellen was dat het motorgedeelte, ook de 'powerpack' genoemd, aan de buitenzijde voorzien was van foto's van personen met daaronder "Breng mij naar (...)", waar een locatie werd ingevuld. In de loop van de tijd werd er geen aandacht meer gegeven aan deze bestickering waardoor op enkele stellen de motorcompartimenten wit waren.

De treinen waren ontstaan uit dezelfde productielijn waar Arriva zijn treinen liet bouwen bij Stadler. Het enige verschil tussen de Breng en Arriva treinen is het in- en exterieur, en enkele softwarematige aanpassingen in het reisinformatiesysteem. Hierdoor is de inzet van de Breng-treinen bij RRReis onder de vlag van Arriva eenvoudig mogelijk gemaakt. 

Inzet bij Breng

De treinstellen werden ingezet op lijn RS32 (Arnhem Centraal - Doetinchem), welke viel onder de concessie Arnhem Nijmegen. Op dit traject reden deze treinen samen met GTW-treinen van Arriva, de Spurt, die rijden tussen Arnhem en Winterswijk van de concessie Achterhoek-Rivierenland van de provincie Gelderland. De ritten van Breng vonden enkel doordeweeks plaats waardoor de negen Breng-stellen in wet weekend altijd in Arnhem en Doetinchem aan de kant stonden.

Inzet bij Veolia op de Maaslijn (Nijmegen - Roermond)

In verband met materieelschaarste werden sinds september 2015 twee treinstellen, de 5045 en 5049, verhuurd aan Veolia Transport Nederland. Zij reden tot en met 10 december 2016 op de Maaslijn tussen Nijmegen - Venlo - Roermond.

Inzet op de Valleilijn (Amersfoort en Ede-Wageningen)

In verband met materieeltekort door de verkoop van het elektrische GTW-stel 5037 van de Valleilijn aan Arriva, reden vanaf 12 december 2016 een tweetal wisselende Breng GTW's op de Valleilijn. Deze werden ingezet tussen station Amersfoort en station Barneveld Zuid. Nadat Connexxion de beschikking had gekregen over twee nieuwe treinstellen van het type FLIRT, gingen de stellen terug naar Hermes om weer bij Breng te rijden.

Inzet bij Arriva als RRReis

Toen Arriva de nieuwe concessie Achterhoek-Rivierenland won, namen zij ook het Brengtraject over van Hermes. Ook het materieel nam Arriva over van Hermes. Deze kregen de RRReis huisstijl en werden genummerd als 376-381 en 392-394. Het gat in de nummering is te schrijven aan toekomstige Maaslijn stellen.

Het inzetgebied van deze treinen is hiermee uitgebreid: in plaats van alleen Arnhem - Doetinchem zie je de Breng-treinen ook rijden op de trajecten Tiel - Arnhem Centraal, Arnhem Centraal - Winterswijk, Winterswijk - Zutphen en Zutphen - Apeldoorn.

Uiteindelijk zullen deze treinen vanaf medio 2026 ook de RRReis-bestickering gaan krijgen, en daarmee ook de interieurvernieuwing die dan zal starten. Een toilet zal er dan ook in de trein gebouwd gaan worden, zodat haast alle treinen in Nederland over een toilet zullen beschikken. Daarnaast komen er ook oplaadpunten bij de stoelen. Kortom: Het comfort gaat een tandje hoger in de Achterhoek.
 

Fotogalerij

Een Breng-trein is onderweg naar Doetinchem. (Foto: Rob Dammers (Creative Commons))
Het interieur is voorzien van bekende Arriva-stoelen, met de rode en blauwe kleuren van het Breng merk. (Foto: Willem_90 (Creative Commons))
De trein verschilt niet veel van die van Arriva, en heeft net als daar ook een stallingsruimte voor fietsen. (Foto: Willem_90 (Creative Commons))
Ook een eerste klas mag niet ontbreken. (Foto: Willem_90 (Creative Commons))
De trein op Arnhem Centraal waar gekeerd wordt om weer richting Doetinchem te rijden. (Foto: Alfenaar (Creative Commons))