Treininnovaties tijdens Trako 2025
Van 23 tot en met 26 september vond in de Poolse stad Gdańsk de internationale spoorwegbeurs TRAKO 2025 plaats. Tijdens dit evenement kwamen ruim 600 exposanten uit 30 landen samen om de nieuwste innovaties in de spoorwegsector te presenteren en te bespreken. De beurs trok duizenden bezoekers uit heel Europa en stond dit jaar in het teken van 200 jaar spoorwegen en 100 jaar PKP, de Poolse Spoorwegen.
Het evenement, georganiseerd door de PKP Groep en AMBEREXPO Gdańsk International Fair Co., gold als de grootste spoorwegbeurs in Centraal- en Oost-Europa en de tweede grootste van het continent.
De editie van dit jaar stond in het teken van twee belangrijke jubilea: 200 jaar spoorwegen wereldwijd en 100 jaar PKP. TRAKO vormde de aftrap van deze herdenkingen, waarbij zowel het verleden als de toekomst van het spoor centraal stonden. De beurs benadrukte het blijvende belang van het spoor als duurzaam, veilig en efficiënt vervoermiddel dat een sleutelrol speelt in economie, samenleving en landsverdediging.
Naast de omvangrijke tentoonstelling met rollend materieel en machines bood TRAKO ook een uitgebreid inhoudelijk programma met meer dan 70 evenementen, waaronder debatten, paneldiscussies en presentaties. De openingssessie, getiteld “Concurrentievermogen en financiering van spoorwegen in de Europese Unie”, ging in op thema’s als EU-financiering, verduurzaming, infrastructuurinvesteringen en de strategische rol van Polen bij de wederopbouw van Oekraïne.
Siemens: Introductie van Vectrain voor České dráhy (ČD)
Siemens Mobility heeft zijn nieuwe Vectrain-trek-duwtrein voor het eerst aan het Poolse publiek gepresenteerd tijdens TRAKO 2025 in Gdańsk. Al eerder was deze combinatie al op InnoTrans 2024 te zien. De trein bestaat uit de beproefde Vectron-locomotief en de nieuwe Vectouro-rijtuigen, en wordt gepositioneerd als een snel leverbare en direct inzetbare langeafstandsoplossing voor de groeiende spoorwegmarkt in Centraal-Europa. Voor de beurs werd een demonstratieset samengesteld met een cabinewagen en twee rijtuigen, afkomstig van de Tsjechische Spoorwegen (ČD) - momenteel de enige nationale operator die al met dit nieuwe Siemens-concept rijdt.
De Vectrain is ontworpen als een flexibel Europees langeafstandstreinconcept dat zich moeiteloos kan aanpassen aan verschillende nationale netwerken. Het platform is toegelaten voor exploitatie in Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië, Denemarken, Slowakije, Hongarije en Polen, terwijl toelatingen voor Slovenië, Roemenië en Bulgarije nog in behandeling zijn. Dankzij deze brede certificering positioneert Siemens de trein als een ideale oplossing voor toekomstige internationale hogesnelheidscorridors in Centraal- en Oost-Europa.
Met een topsnelheid van 230 km/u biedt de Vectrain niet alleen comfort en efficiëntie voor langeafstandsreizigers, maar ook een modulair ontwerp dat aanpasbaar is aan diverse exploitatievormen. Hetzelfde basismodel vormt bovendien de technologische basis voor de ÖBB Railjet- en Nightjet-treinen, waarmee de Oostenrijkse Spoorwegen hun succesvolle hogesnelheids- en nachttreindiensten exploiteren. Hiermee bevestigt Siemens de Vectrain als een veelzijdige en toekomstgerichte oplossing binnen het Europese langeafstandsvervoer.
Meer over de Vectrain en de Vectouro schreven wel al eerder in dit artikel.
Stadler: Presentatie van de Flirt voor Valle d’Aosta
Tijdens de internationale spoorwegbeurs presenteerde Stadler de nieuwe elektrische FLIRT-trein voor de Italiaanse regio Valle d’Aosta. De nieuwe voertuigen zullen de bestaande vloot van FLIRT Valle d’Aosta-treinen versterken, die bekendstaan als ambassadeurs van de regio. Volgens Laura Obert, directeur openbaar vervoer van Valle d’Aosta, “zijn deze rode Stadler-treinen meer dan voertuigen – ze zijn symbolen van de regio zelf.”
De samenwerking tussen Stadler en Valle d’Aosta begon in 2015 met de aankoop van vijf bimodale FLIRT-treinen, de eerste in Italië die zowel elektrisch als op diesel konden rijden. Deze treinen kwamen in 2019 in dienst op de lijn Aosta–Turijn en groeiden al snel uit tot een herkenbaar beeld in het regionale spoorverkeer. Op dit succes voortbouwend heeft de regio nu zes volledig elektrische FLIRT-treinen besteld, mede gefinancierd door het EU-herstelplan. Ze bieden meer capaciteit met 236 zitplaatsen tegenover 175 eerst, zijn volledig emissievrij en voorzien van moderne voorzieningen zoals stopcontacten, USB-poorten, airconditioning en twee toiletten.
De nieuwe vierdelige FLIRT-treinen, aangedreven door 3 kV-gelijkstroom, zijn ontworpen en gebouwd in iets meer dan twee jaar. Ze hebben lichte aluminium bakken, vier brede lagevloerdeuren per zijde en halen een topsnelheid van 160 km/u. Dankzij hun efficiënte ontwerp en hoge toegankelijkheid bieden ze een comfortabele, duurzame en toekomstgerichte reiservaring. Met hun kenmerkende rode kleur en het “LOVE VDA”-hartlogo blijven ze een symbool van de identiteit, gastvrijheid en natuurlijke schoonheid van Valle d’Aosta - een visitekaartje voor zowel reizigers als de regio zelf.
Stadler: Duizend treinen uit Siedlce
Tijdens de TRAKO-beurs vierde Stadler Polska een belangrijke mijlpaal: de productie van het 1.000ste voertuig in de fabriek in Siedlce. Dit jubileumvoertuig is een vijfdelige elektrische FLIRT van de nieuwste generatie voor Koleje Mazowieckie, en tevens de eerste van maximaal 75 nieuwe treinen die vanaf 2024 aan de Mazovische regionale operator worden geleverd. Deze gebeurtenis markeert 18 jaar succesvolle productie in Siedlce sinds 2006 – van de eerste in Polen gebouwde trein tot deze feestelijke duizendste, beide uitgevoerd in de kleuren van Koleje Mazowieckie. Interessant om te vermelden is dat de Flirt-treinen van NS ook in deze fabriek geproduceerd zijn. Sinds de oprichting groeide de fabriek uit tot een modern productiecentrum met 1.500 medewerkers, een sterk netwerk van Poolse leveranciers en voertuigen die inmiddels in 18 Europese landen rijden, waaronder Nederland, Duitsland, Italië, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk.
Stadler Polska heeft zich ontwikkeld tot een belangrijke speler op de Poolse markt, waar inmiddels 237 voertuigen in dienst zijn bij onder meer PKP Intercity, Koleje Śląskie en MPK Kraków. De samenwerking met Koleje Mazowieckie begon in 2006 met 14 FLIRT-treinen en groeide uit tot een langdurig partnerschap. Tussen 2020 en 2023 leverde Stadler 61 nieuwe treinen, en tot 2025 komen daar nog eens maximaal 75 bij. Koleje Mazowieckie zal binnenkort 135 FLIRT-treinen in gebruik hebben – een vloot die het reiscomfort en de veiligheid op de trajecten vanuit Warschau naar steden in de regio Mazovië aanzienlijk verhoogt.
PESA: Regio 160 voor LKA
De provincie Łódź en de regionale vervoerder Łódzka Kolej Aglomeracyjna (LKA) moderniseren hun regionale treinverkeer met de nieuwste generatie elektrische treinstellen (EMU’s) van de Poolse fabrikant Pesa. Als eerste klant van dit nieuwe type hebben ze veertien treinen besteld — vier in 2023 en tien in 2024. Tijdens de spoorbeurs TRAKO 2025 in Gdańsk werd het eerste treinstel officieel aan het publiek gepresenteerd.
De driedelige treinen kunnen snelheden tot 160 km/u bereiken en bieden plaats aan 350 reizigers, waarvan 160 zitplaatsen. Het interieur is voorzien van moderne voorzieningen zoals airconditioning, gratis wifi, ticketautomaten, real-time reisinformatie, stopcontacten, LCD-schermen en fietsenrekken. Daarnaast zijn de treinen volledig toegankelijk voor reizigers met een beperking of verminderde mobiliteit, wat het comfort en de toegankelijkheid van het regionale treinverkeer verder vergroot.
De nieuwe Pesa-treinen zullen worden ingezet op regionale trajecten in de provincie Łódź, waaronder toekomstige verbindingen via de nieuwe ondergrondse spoorverbinding die momenteel in de stad wordt aangelegd. De aanschaf van de veertien treinstellen, met een totale waarde van ruim 455 miljoen Poolse zloty, wordt mede gefinancierd door de provincie (300 miljoen PLN), deels met middelen uit het Nationaal Herstelplan. De eerste stellen zullen naar verwachting in 2026 in dienst komen en sluiten aan bij de bestaande vloot van Stadler- en Newag-treinen.
FPS: Nieuwe generatie rijtuigen
De Poolse vervoerder PKP Intercity en de Poolse fabrikant FPS H. Cegielski hebben hun nieuwe generatie reizigersrijtuigen gepresenteerd. Deze rijtuigen maken deel uit van een raamcontract voor 450 stuks dat in 2024 werd ondertekend en zijn de eersten die de vernieuwde huisstijl van PKP Intercity dragen, waarvan eerder al een voorproefje werd getoond.
De nieuwe rijtuigen zijn ontworpen voor een topsnelheid van 200 km/u en bestemd voor internationale verbindingen. Ze zullen worden toegelaten in onder meer Tsjechië, Duitsland, Oostenrijk, Slowakije, Hongarije en Litouwen. PKP Intercity heeft al een vaste bestelling geplaatst voor 300 rijtuigen, met een optie op nog eens 150 stuks.
Newag: De 300e Impuls
Ook de Poolse treinfabrikant Newag heeft op de beurs een mijlpaal gepresenteerd. Het gaat om de 300ste gebouwde Impuls elektrische reizigerstrein, die geleverd zal worden aan SKM in de Poolse regio Pommeren. De eerste treinen kwamen begin september 2025 in dienst tussen Gdańsk Śródmieście en Wejherowo. Tegen 2026 zullen twintig Impuls 2-eenheden geleverd worden in het kader van het contract van 850 miljoen PLN, waarmee de vloot van SKM aanzienlijk gemoderniseerd zal worden.
Škoda: Eerste RegioPanter batterijtrein voor České dráhy (ČD)
Tijdens de Rail Business Days 2024 in Ostrava heeft Škoda Transportation de eerste volledig afgewerkte Panter batterijtrein gepresenteerd aan České dráhy (ČD). De batterij-elektrische treinen werden eerder in een vroege fase getoond, maar zijn nu voor het eerst in complete vorm te zien. ČD heeft vier door batterijen aangedreven Panter-treinstellen besteld voor regionale diensten in de Moravisch-Silezische regio. De bestelling is ontstaan uit een bestaande raamovereenkomst voor elektrische Panter-treinen. Op 10 juni 2024 kondigde ČD bovendien aan dat er nog meer batterijtreinen zullen worden aangeschaft.
Omdat de regio behoefte had aan meer emissievrije treinen binnen het vijftienjarige exploitatiecontract met ČD, werd eind 2022 een nieuwe aanbesteding uitgeschreven voor vijftien extra batterijtreinen. De levering omvat ook vijftien jaar onderhoud, inclusief de beschikbaarheid van belangrijke reserveonderdelen. De nieuwe hybride Panters zullen vooral rijden op regionale lijnen rond Ostrava, waaronder de trajecten naar Studénka, Opava, Krnov, Nový Jičín en Budišov nad Budišovkou. De lijn Ostrava–Český Těšín–Frýdek-Místek wordt later zelfs uitgebreid tot een ringlijn via Ostrava. Het eerste treinstel werd tijdens de beurs ceremonieel overgedragen aan vertegenwoordigers van het Ministerie van Transport, České dráhy en de regionale vervoersautoriteit.
Elke trein is 52,9 meter lang, 4,26 meter hoog en biedt plaats aan 150 reizigers, waarvan acht in de eerste klas. In totaal kunnen 323 passagiers meereizen. De continue vermogensafgifte bedraagt 1.360 kW, met een maximumsnelheid van 160 km/u onder bovenleiding en 120 km/u op batterijvermogen. De treinen zijn geschikt voor 3 kV DC en 25 kV 50 Hz AC, hebben een actieradius van minstens 80 kilometer op accu’s en zijn uitgerust met ETCS Level 2 Baseline 3 en het Tsjechische Mirel VZ1-beveiligingssysteem.
Meer van Trako
Het drukbezochte Trako evenement duurde vier dagen. In deze dagen zijn er een aantal hier besproken innovaties gepresenteerd, maar ook was er veel gezelligheid te vinden, veel informatiestands van fabrikanten en leveranciers, en was er gelegenheid voor netwerkborrels. De volgende editie van Trako is in 2027 van 21 september tot en met 24 september.