InnoTrans 2024: Coradia Max voor LNVG

In 2021 heeft de Duitse deelstaat Nedersaksen bekend gemaakt dat ze 34 nieuwe dubbeldeks-treinen bij Alstom zullen aanschaffen. De treinen zijn afkomstig van het Coradia Max platform, wat voorheen nog Coradia Stream HC (High Capacity) werd genoemd, en zijn gemengd enkel- en dubbeldeks. De eerste trein van dit type stond dit najaar in de schijnwerpers tijdens InnoTrans in Berlijn. Wij hebben een kijkje kunnen nemen.

De 34 nieuwe dubbeldekkers uit het Coradia Max platform bestaan aanvankelijk ​​uit vier delen waarvan de oprijtuigen dubbeldeks zullen zijn, daarnaast worden er 18 extra tussenrijtuigen besteld om de treinen uit te breiden tot maximaal zes eenheden. Een van de eerste treinen zal eerst door de treinfabrikant voor testritten worden gebruikt voor het testen van het ETCS-signaleringssysteem en de toelating. Van de bestelling zal voor 420 miljoen euro worden gefinancieërd uit fondsen van het Duitse Ministerie van Economische Zaken voor Lokaal Personenvervoer per spoor (SPNV).

In 2022 was de verwachting dat de eerste treinstellen vanaf eind dit jaar 2024 ingezet zouden worden waarbij duidelijk werd dat er nog maar 10 van de 34 bestelde treinen voltooid zouden zijn. Helaas is het nog niet zover gekomen door onder meer de oorlog in de Oekraïne en de eerdere coronapandemie waardoor Alstom getroffen werd door lock-downs verspreid over diverse afdelingen, maar ook de toelating van de trein kost ene hoop tijd om dit rond te krijgen. De deadline is hierdoor meermalen verschoven naar minimaal 20 in dienst gestelde stellen aan het eind van 2025, maar dit bleek toch voor Alstom iets te gewaagd waardoor deze inmiddels verschoven is naar maart 2026. Wat zeker is, is dat de eerste trein inmiddels zo goed als af is, en zijn testritten maakt. Nog een ruim jaartje wachten en we kunnen in Duitsland dan meereizen met deze trein. Maar gelukkig hebben we wel diverse foto's kunnen maken zodat we niet langer in spanning hoeven te blijven.

De Coradia Max voor LNVG werd tijdens InnoTrans door het aanwezige publiek aan alle kanten bewonderd. (Rechten: Treinenweb.nl)
De Coradia Max voor LNVG werd tijdens InnoTrans door het aanwezige publiek aan alle kanten bewonderd. (Rechten: Treinenweb.nl)

Inzet

De trein wordt uiteindelijk in Duitsland ingezet op de volgende lijnen waar een halfuur frequentie wordt gereden. Echter door de beperkte beschikbaarheid wordt er vanaf december 2024 enkel op de RE 8 gereden, de andere lijnen volgen pas in december 2025. Welke vervoerder uiteindelijk op deze lijnen gaat rijden wordt later bekend gemaakt. Een deel van de stellen wordt later nog verlengd van vier tot zes delen.

  • RE 1 Hannover-Bremen-Oldenburg-Norddeich Mole
  • RE 1 Hannover-Bremen-Oldenburg-Wilhelmshaven
  • RE 8 Bremerhaven-Bremen-Hannover
  • RE 9 Bremerhaven-Bremen-Osnabrück

Ontwerp

In het begin werd de Alstom Coradia Stream ontwikkeld met het typische sierlijke uiterlijk die we kennen van de NS ICNG. En later nadat zowel NS in Nederland als het Italiaanse Trenitalia als 'launching customer' hun treinen bijna tegelijkertijd presenteerden, volgde al snel het Luxemburgse CFL met de dubbeldeks HC-versie met dit uiterlijk, en ook ARF in Roemenië volgende al snel. LNVG is de vierde die de Coradia Stream besteld heeft, en de tweede met de dubbeldeksversie. Aanvankelijk werd de trein gepresenteerd met het bekende uiterlijk van de voorgaande gebouwde treinen, maar daar kwam Alstom later op terug.

Dit resulteerde erin dat de kop een neutrale strakkere vorm heeft. Deze lijkt volgens Alstom nu definitief te worden toegepast op nieuw te bestellen Coradia Max modellen en de enkeldeks Coradia Stream, en dus ook bij deze trein voor LNGV.

In 2022 won dit ontwerp zelfs de "Good Design Award". Het European Centre for Architecture Art Design and Urban Studies was lovend over het ontwerp: "De gesloten en strak gemodelleerde vorm met onzichtbare stootbuffers ondersteunt het dynamische karakter visueel en optimaliseert de aerodynamische prestaties en lage geluidsemissie van de voorkant.". Hieronder kan je de verschillen zien in de vroegere ontwerp, en het nieuwe definitieve ontwerp.

Het eerste ontwerp die gebaseerd was op de bekende 'Stream' kop die we op de ICNG van NS zien. (Rechten: Alstom)
Het eerste ontwerp die gebaseerd was op de bekende 'Stream' kop die we op de ICNG van NS zien. (Rechten: Alstom)
Uiteindelijk werd het model aangepast naar een neutralere kop, eentje die tegenwoordig standaard op de Coradia Stream en Max geleverd wordt. In nieuwe bestellingen uit Duitsland zien we deze voorkant vaak terugkeren. (Rechten: Alstom)
Uiteindelijk werd het model aangepast naar een neutralere kop, eentje die tegenwoordig standaard op de Coradia Stream en Max geleverd wordt. In nieuwe bestellingen uit Duitsland zien we deze voorkant vaak terugkeren. (Rechten: Alstom)

Interieur

De treinen zijn geschikt voor reizigers met een beperkte mobiliteit, en zijn voorzien van comfortabele zitplaatsafstanden, multifunctionele ruimtes en fiets- en bagageruimtes die afhankelijk van het seizoen aan de grootte aangepast kunnen worden. Op de bovenverdieping er veel ruimte voor de reizigers.

Ook beschikken de stellen over airconditioning, WiFi, videobewaking en een reisinformatiesysteem. Displays aan de buitenkant van de trein laten zien hoeveel vrije stoelen er in de betreffende coupé beschikbaar zijn. Deze informatie wordt ook ontsloten via een app, zodat reizigers zich voor hun reis al kunnen oriënteren op de drukte in de trein. De onderstaande fotoreportage is gemaakt tijdens het bezoek van onze redactie aan de InnoTrans.

De trap in het koprijtuig naar de bovenste verdieping. Hier zit een tussenverdieping tussen met de deur naar de machinistcabine en een paar stoelen voor reizigers. (Rechten: Treinenweb.nl)
De trap in het koprijtuig naar de bovenste verdieping. Hier zit een tussenverdieping tussen met de deur naar de machinistcabine en een paar stoelen voor reizigers. (Rechten: Treinenweb.nl)
De passagiersruimte boven het balkon. Hier is een ruimte gerealiseerd met stoelen die in een rij naast elkaar staan. (Rechten: Treinenweb.nl)
De passagiersruimte boven het balkon. Hier is een ruimte gerealiseerd met stoelen die in een rij naast elkaar staan. (Rechten: Treinenweb.nl)
De zitplaatsen bieden veel comfort voor reizigers. (Rechten: Treinenweb.nl)
De zitplaatsen bieden veel comfort voor reizigers. (Rechten: Treinenweb.nl)
De eerste klas is voorzien van veel ruimte voor reizigers. (Rechten: Treinenweb.nl)
De eerste klas is voorzien van veel ruimte voor reizigers. (Rechten: Treinenweb.nl)
De tweede klas biedt ook goed comfort aan passagiers. Ook is de trein voorzien van multifunctionele ruimtes voor het vervoer van fietsen, rolstoelen en dergelijke. (Rechten: Treinenweb.nl)
De tweede klas biedt ook goed comfort aan passagiers. Ook is de trein voorzien van multifunctionele ruimtes voor het vervoer van fietsen, rolstoelen en dergelijke. (Rechten: Treinenweb.nl)
De werkplek van de machinist. Net als de ICNG van NS is deze erg herkenbaar door de ergonomie. (Rechten: Treinenweb.nl)
De werkplek van de machinist. Net als de ICNG van NS is deze erg herkenbaar door de ergonomie. (Rechten: Treinenweb.nl)