Verfrissende opknapbeurt voor de Thalys

Thalys heeft pas geleden beelden naar buiten gebracht van het nieuwe interieur van hun hogesnelheidstreinen. De eerste trein die hiervan voorzien is maakt sinds dit voorjaar al proefritten op het spoor. Straks stappen reizigers in een compleet nieuw interieur de hogesnelheidstrein in.

Halverwege 2018 presenteerde Thalys al conceptbeelden van het nieuwe interieur. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de eerste vernieuwde treinen al in 2019 op het spoor zouden komen, maar door de coronacrisis heeft de renovatie vertraging opgelopen en zal de eerste trein in het voorjaar van 2021 te zien zijn. Inmiddels is de eerste trein al bezig met proefritten, dus hoeven we niet meer lang te wachten totdat deze tussen Amsterdam en Parijs te zien is.

De eerste Thalys in de nieuwe vormgeving
De eerste Thalys in de nieuwe vormgeving

Nieuw ontwerp en interieur

Het nieuwe interieur, die naar 'Ruby' oftewel robijn vernoemd wordt, werd al in 2018 door het bedrijf aangekondigd. Het ontwerp is afkomstig van Axel Enthoven met samenwerking van ontwerper Matali Crasset. In het ontwerp werd gezocht naar de juiste materialen die duurzaam zijn, niet snel beschadigen en een goed comfort geven. Niet alleen het interieur wordt aangepakt, maar ook wordt de buitenkant van de trein wordt opgeknapt. De eerste stappen werden al in 2016 zichtbaar toen de deuren een beter contrast kregen, maar met deze opknapbeurt moeten alle losse eindjes aan elkaar geknoopt worden zodat de Thalys weer een vele jaren mee kan gaan.

Waar er in 2018 enkele impressies gedeeld werden zijn er nu foto's van het interieur vrijgegeven. Naast een nieuw interieur bevatten de gemoderniseerde treinstellen ook nog eens 7 procent extra zitplaatsen en 15 procent meer bagageruimte. Deze capacteitsverbetering kon mogelijk worden gemaakt door ongebruikte ruimte beter te benutten. De zitplaatsen zijn voorzien van nieuwe functies, waaronder multifunctionele klaptafeltjes, nog meer verlichting, ruime prullenbakjes en zelfs een USB-stopcontact. Ook is 'Le Salon', een vergaderruimte die je kan huren, verdwenen. Deze dienstverlening was sinds 2010 in gebruik gekomen, maar geschrapt omdat er weinig gebruik van gemaakt werd. De kosten voor de huur van de besloten ruimte van Amsterdam tot Parijs bedroegen dan ook 850 euro. De verdwenen ruimte kon ook weer worden benut voor extra zitplaatsen.

De vernieuwde rood- en grijskleurige strepen op de trein
De vernieuwde rood- en grijskleurige strepen op de trein
Het vernieuwde interieur met nog beter comfort
Het vernieuwde interieur met nog beter comfort
Bij de stoelen is nu extra ruimte
Bij de stoelen is nu extra ruimte
De zitplaatsen in de coach-opstelling hebben een hoop handige functies
De zitplaatsen in de coach-opstelling hebben een hoop handige functies
Er is 15 procent meer bagageruimte aanwezig
Er is 15 procent meer bagageruimte aanwezig

Thalys wil met de vernieuwing een frisse wind in het kleurenpallet laten waaien. Met de witte en robijn-rode kleuren en nieuwe aangename verrassingen zullen de treinen weer voor vele jaren weer toekomstbestendig zijn. Niet alleen nieuwe stoelen, tafels en interieuronderdelen zijn opvallende elementen van het nieuwe interieur, maar ook de bar en het toilet zijn volledig vernieuwd

In het barrijtuig, die opnieuw ontworpen is, zullen barista's niet meer langer achter een gesloten toonbank werken, maar meer in een open ruimte werken. En voor de snelle hap is er voor reizigers ook een snackautomaat aangebracht. Daarnaast zullen er ook in de gehele trein informatieschermen worden aangebracht die de reiziger op de hoogte houden van het verloop van de route.

Ook komt er een nieuwe ruimte voor fietsen die vanaf nu niet meer gedemonteerd vervoerd hoeven te worden. Voorheen was het enkel mogelijk om gedemonteerde fietsen mee te nemen, maar nu zijn er ook klapzittingen waar net als in andere treinen een fiets tegen geplaatst kan worden, en met veiligheidsriemen gezekerd kan worden. Er is ruimte voor twee fietsen. De keuze van klapstoelen is wel opmerkelijk, want menig Thalys-reiziger zal voor zijn comfortabele reis een stoel geboekt hebben. Maar voor een korte wachtpauze kan dit zitje toch even een uitkomst bieden.

Een designschets van het nieuwe bar-rijtuig
Een designschets van het nieuwe bar-rijtuig
De nieuwe ruimte om fietsen te stallen
De nieuwe ruimte om fietsen te stallen

Opknapbeurt

De Thalys-treinen worden in de SNCF-werkplaats in het Franse Hellemmes, ten oosten van Lille behandeld. Alle acht delen van de trein worden uit elkaar gehaald van binnen volledig gestript totdat er een leeg casco is. Vanaf hier zal van begin af aan worden gewerkt aan de inbouw van het nieuwe Ruby-gestijlde interieur.

Het gaat bij de opknapbeurt om de PBKA-treinstellen die zowel In Nederland, België, Duitsland en Nederland te zien zijn. Met maar liefst 26 treinen op de planning is er van te voren door ontwerpers 30 uur gebrainstormd waarbij er 42 maanden aan vooraf gingen totdat de eerste Thalys onder handen werd genomen. Maar liefst 150 ideëen van reizigers werden er meegenomen in het nieuwe interieur waarbij er 35 mensen aan de ombouw van de trein werken.

In Hellemmes worden de rijtuigen volledig gestript
In Hellemmes worden de rijtuigen volledig gestript
De inbouw van het nieuwe interieur vindt hier plaats
De inbouw van het nieuwe interieur vindt hier plaats

De hier vertoonde foto's zijn eigendom van Thalys. De twee beelden van de werkplaats zijn afkomstig uit een videoreportage over de modernisering van de trein.

AriŽn
9 apr 2021 om 12:42