De Thalys in een nieuw robijn jasje

Thalys, die op hoge snelheid tussen Amsterdam en Parijs rijdt heeft pas geleden haar nieuwe interieur onthult waarmee de reiziger nog meer comfort zal krijgen tijden de reis. Niet alleen is het interieur verbeterd, maar ook is de dienstverlening aan boord aangepast en hebben de treinen nu ook een nieuwe frisse livrei die ligt afwijkend is dan daarvoor.

Halverwege 2018 presenteerde Thalys al conceptbeelden van het nieuwe interieur. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de eerste vernieuwde treinen al in 2019 op het spoor zouden komen, maar door de coronacrisis heeft de renovatie vertraging opgelopen en liet de eerste trein zich pas in het voorjaar van 2021 zien. In april van dit jaar werd bekend dat de eerste vernieuwde trein al bezig was met proefritten, waarna er in oktober een officiele perspresentatie plaatsvond.

De Thalys Ruby tijdens de perspresentatie op Amsterdam Centraal. (Foto: Treinenweb)
De Thalys Ruby tijdens de perspresentatie op Amsterdam Centraal. (Foto: Treinenweb)
De vernieuwde rood- en grijskleurige strepen op de trein. (Foto: Treinenweb)
De vernieuwde rood- en grijskleurige strepen op de trein. (Foto: Treinenweb)

Nieuw ontwerp en interieur

Het nieuwe interieur, die naar 'Ruby' oftewel robijn vernoemd wordt, werd al in 2018 door het bedrijf aangekondigd. Het ontwerp is afkomstig van Axel Enthoven met samenwerking van ontwerper Matali Crasset. In het ontwerp werd gezocht naar de juiste materialen die duurzaam zijn, niet snel beschadigen en een goed comfort geven. Niet alleen het interieur wordt aangepakt, maar ook wordt de buitenkant van de trein wordt opgeknapt. De eerste stappen werden al in 2016 zichtbaar toen de deuren een beter contrast kregen, maar met deze opknapbeurt moeten alle losse eindjes aan elkaar geknoopt worden zodat de Thalys weer een vele jaren mee kan gaan.

Waar er in 2018 enkele impressies gedeeld werden er in april enkele foto';s vrijgegeven. Uiteindelijk vond in oktober een officiele presentatie plaats. Naast een nieuw interieur bevatten de gemoderniseerde treinstellen ook nog eens 7 procent extra zitplaatsen en 15 procent meer bagageruimte. Deze capacteitsverbetering kon mogelijk worden gemaakt door ongebruikte ruimte beter te benutten. De zitplaatsen zijn voorzien van nieuwe functies, waaronder multifunctionele klaptafeltjes, nog meer verlichting, ruime prullenbakjes en zelfs een USB-stopcontact.

Zitplaatsen

Thalys wil met de vernieuwing een frisse wind in het kleurenpallet laten waaien. Met de witte en robijn-rode kleuren en nieuwe aangename verrassingen zullen de treinen weer voor vele jaren weer toekomstbestendig zijn. Niet alleen nieuwe stoelen, tafels en interieuronderdelen zijn opvallende elementen van het nieuwe interieur, maar ook de bar en het toilet zijn volledig vernieuwd.

De Thalys kent twee soorten zitplaatsen en drie soorten tickets: Standard, Comfort en Premium. Waarvan er twee soorten coupes zijn. Alle zitplaatsen zijn voorzien van klaptafeltjes, voetensteuntjes, verlichting, verstelbare stoelen en wifi.

Standard
De Standard coupe heeft een indeling van twee zitplaatsen aan beide zijden van het gangpad, en redelijk luxe stoelen die voorzien zijn van handige snufjes, zoals bekerhouders, klaptafeltjes en (USB)-stopcontacten. Bij de Standaard coupe is er helemaal geen catering inbegrepen en moet de reiziger zelf voorzien zijn van een lekkere hap of gebruik maken van de kiosk waar een warenautomaat is geplaatst met diverse drankjes en lekkers zijn.

De Standard coupe in de Thalys. (Foto: Treinenweb)
De Standard coupe in de Thalys. (Foto: Treinenweb)
De stoelen zijn voorzien van handige klaptafels, bekerhouders en een een traploos verstelbare stoel. (Foto: Treinenweb)
De stoelen zijn voorzien van handige klaptafels, bekerhouders en een een traploos verstelbare stoel. (Foto: Treinenweb)
De stoelen zijn zeer comfortabel voor een lange reis. De leesverlichting is inschakelbaar via een knopje in de armleuning. (Foto: Treinenweb)
De stoelen zijn zeer comfortabel voor een lange reis. De leesverlichting is inschakelbaar via een knopje in de armleuning. (Foto: Treinenweb)
De Standard-coupe kent voornamelijk veel tweezits zitplaatsen, maar ook enkele vierzitters. (Foto: Treinenweb)
De Standard-coupe kent voornamelijk veel tweezits zitplaatsen, maar ook enkele vierzitters. (Foto: Treinenweb)

Comfort en Premium
Maar de Comfort en Premium coupe is voorzien van bredere stoelen in een twee-bij-een opstelling in het rijtuig, en handige vernuftigheidjes die nog makkelijker te gebruiken zijn, zoals verstelbare stoelen met twee drukknoppen. Het verschil tussen de Comfort en Premium is de service. Bij de Premium krijgt de reiziger een uitgebreide maaltijd en is er de mogelijkheid om lectuur te lezen. Bij de Comfort-klasse ontbreken deze, en moet de reiziger zelf een versnapering meenemen of uit de warenautomaat in het kiosk-rijtuig halen.

Het vernieuwde interieur met nog beter comfort. (Foto: Thalys)
Het vernieuwde interieur met nog beter comfort. (Foto: Thalys)
Bij de stoelen is nu extra ruimte. (Foto: Thalys)
Bij de stoelen is nu extra ruimte. (Foto: Thalys)
De zitplaatsen in de coach-opstelling hebben een hoop handige functies. (Foto: Thalys)
De zitplaatsen in de coach-opstelling hebben een hoop handige functies. (Foto: Thalys)

Kop-coupé Standard
Ook is 'Le Salon', een vergaderruimte die je kan huren, verdwenen. Deze dienstverlening was sinds 2010 in gebruik gekomen, maar geschrapt omdat er weinig gebruik van gemaakt werd. De kosten voor de huur van de besloten ruimte, die bijvoorbeeld gebruikt kon worden als vergaderruimte, bedroegen dan ook 850 euro. Deze verdwenen ruimte kon ook weer worden benut voor extra zitplaatsen, bijvoorbeeld als een gemeenschappelijke familieruimte. Deze coupé die onder een Standard-coupe valt kent vanwege de ruimte een wat intiemere en besloten sfeer.

Het koprijtuig kent een Standard-coupe die meer geschikt is voor een gezin of een groep. (Foto: Treinenweb)
Het koprijtuig kent een Standard-coupe die meer geschikt is voor een gezin of een groep. (Foto: Treinenweb)
In dit rijtuig zitten speciale tafels die je eenvoudig kan inklappen voor het opbergen van een koffer. (Foto: Treinenweb)
In dit rijtuig zitten speciale tafels die je eenvoudig kan inklappen voor het opbergen van een koffer. (Foto: Treinenweb)

Nieuwe barruimte en fietsenplaatsen

In het barrijtuig, die opnieuw ontworpen is, zal het personeel niet meer langer achter een gesloten toonbank werken, maar meer in een open ruimte werken. En voor de snelle hap is er voor reizigers ook een warenutomaat aangebracht. De vervoerder garandeert dat alle producten vers zullen zijn. Daarnaast zullen er ook in de gehele trein informatieschermen worden aangebracht die de reiziger op de hoogte houden van het verloop van de route.

Ook komt er een nieuwe ruimte voor fietsen die vanaf nu niet meer gedemonteerd vervoerd hoeven te worden. Volgens Thalys zal het nog wel even duren voordat het meenemen van fietsen te boeken is, omdat het vervoersbedrijf eerst een groot deel stellen aangepast wilt hebben. Maar het zou vanaf eind 2022 mogelijk moeten zijn om fietsen mee te nemen. Er is ruimte voor twee stuks.

Voorheen was het enkel mogelijk om gedemonteerde fietsen mee te nemen, maar nu zijn er ook klapzittingen waar net als in andere treinen een fiets tegen geplaatst kan worden, en met veiligheidsriemen gezekerd kan worden. Er is ruimte voor twee fietsen. De keuze van klapstoelen is wel opmerkelijk, want menig Thalys-reiziger zal voor zijn comfortabele reis een stoel geboekt hebben. Maar voor een korte wachtpauze kan dit zitje toch even een uitkomst bieden.

Een afbeelding van het kiosk-rijtuig, voorheen het barrijtuig. (Foto: Thalys)
Een afbeelding van het kiosk-rijtuig, voorheen het barrijtuig. (Foto: Thalys)
De nieuwe ruimte om fietsen te stallen. (Foto: Thalys)
De nieuwe ruimte om fietsen te stallen. (Foto: Thalys)
De trein is nu ook voorzien van reisinformatieschermen. (Foto: Treinenweb)
De trein is nu ook voorzien van reisinformatieschermen. (Foto: Treinenweb)
Er is 15 procent meer bagageruimte aanwezig. (Foto: Thalys)
Er is 15 procent meer bagageruimte aanwezig.(Foto: Thalys)

Ook de toiletten krijgen een opknapbeurt. Zo worden er geen chemicaliën meer gebruikt voor het doorspoelen van de toiletten. Daarnaast is er ook een toilet aanwezig die goed bereikbaar is voor voor rolstoelen en waarbij baby's op een speciale uitklapbare verschoontafel kunnen worden verschoond.

De vernieuwde toiletten die nu multifunctioneel zijn. (Foto: Treinenweb)
De vernieuwde toiletten die nu multifunctioneel zijn. (Foto: Treinenweb.nl)

Opknapbeurt

De Thalys-treinen worden in de SNCF-werkplaats in het Franse Hellemmes, ten oosten van Lille behandeld. Alle acht delen van de trein worden uit elkaar gehaald van binnen volledig gestript totdat er een leeg casco is. Vanaf hier zal van begin af aan worden gewerkt aan de inbouw van het nieuwe Ruby-gestijlde interieur.

Het gaat bij de opknapbeurt om de PBKA-treinstellen die zowel In Nederland, België, Duitsland en Nederland te zien zijn. Met maar liefst 26 treinen op de planning is er van te voren door ontwerpers 30 uur gebrainstormd waarbij er 42 maanden aan vooraf gingen totdat de eerste Thalys onder handen werd genomen. Maar liefst 150 ideëen van reizigers werden er meegenomen in het nieuwe interieur waarbij er 35 mensen aan de ombouw van de trein werken. Deze afbeeldingen zijn afkomstig uit een video.

In de werkplaats in het Franse Hellemmes worden de rijtuigen volledig gestript.
In de werkplaats in het Franse Hellemmes worden de rijtuigen volledig gestript.
De inbouw van het nieuwe interieur vindt hier plaats
De inbouw van het nieuwe interieur vindt hier plaats.

De hier vertoonde foto's zijn eigendom van Thalys en indien aangegeven van Treinenweb. De twee beelden van de werkplaats zijn afkomstig uit een videoreportage over de modernisering van de trein. Het artikel is al eerder in april van dit jaar geplaatst, maar is voorzien van een update aan de hand van een perspresentatie die dit jaar in oktober plaatsvond. Zo zijn er meer afbeeldingen en uitleg van de indeling van de trein toegevoegd.