Startschot gegeven voor bouw spooremplacement op Maasvlakte

Vorige week vrijdag is officieel het startsein gegeven voor de aanleg van het Emplacement Maasvlakte Zuid (EMZ). Tijdens een feestelijke bijeenkomst markeerden het Havenbedrijf Rotterdam, ProRail en Swietelsky Rail Benelux de start van dit belangrijke project.
Vertegenwoordigers van de gemeente Rotterdam, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en het Europees Parlement waren afgelopen vrijdag 10 oktober aanwezig bij de ceremonie. In de eerste fase worden zes opstelsporen van 740 meter gerealiseerd, die medio 2027 in gebruik worden genomen. Na deze fase volgen, afhankelijk van de groei van het spoorgoederenvervoer, nog drie extra bundels.
Na een periode van voorbereidende werkzaamheden is de daadwerkelijke aanleg van de eerste bundel nu begonnen. Het EMZ is een noodzakelijke uitbreiding om de groei van het spoorgoederenvervoer vanaf de Maasvlakte richting het Europese achterland te kunnen opvangen. De containeroverslag in de Rotterdamse haven zal de komende jaren verder toenemen, wat essentieel is voor bedrijven en consumenten in Nederland en Europa. Om deze groei duurzaam te ondersteunen, investeren Havenbedrijf Rotterdam, ProRail en het ministerie van IenW gezamenlijk in efficiënte spoorinfrastructuur.
Efficiënte internationale spoorverbindingen
Efficiënte internationale spoorverbindingen zijn van groot belang voor de Nederlandse en Europese economie. Ze zorgen voor kortere transittijden, versterken het concurrentievoordeel van Nederland en dragen bij aan een duurzame logistieke keten. Binnen het Trans-European Transport Network (TEN-T) en de 'Rail Freight Corridors' wordt ingezet op veilig, betrouwbaar en milieuvriendelijk goederenvervoer per spoor, met zo min mogelijk oponthoud.
Het nieuwe spooremplacement op de Maasvlakte is ontworpen voor goederentreinen van 740 meter lang - aanzienlijk langer dan de huidige standaardlengte van circa 600 meter. Deze langere treinen bieden belangrijke voordelen: ze kunnen meer containers per rit vervoeren, wat leidt tot minder treinbewegingen, lagere emissies en een kostenefficiëntere logistiek.