Nieuwe Generatie sein definitief gedoofd: ProRail sleept fabrikant voor de rechter

Het nieuwe generatie sein wat in het land uitgerold zou moeten worden is definitief van de baan. Spoorbeheerder ProRail heeft aangegeven de samenwerking met de Duitse fabrikant Pintsch te hebben beëindigd na het mislukken van het project.
De spoorwegbeheerder heeft de fabrikant voor de rechter gedaagd vanwege een schadevergoeding. Het is sein is op enkele plekken in langs het spoor gebruikt, maar inmiddels vervangen of buiten dienst gesteld. De moderne seinen, die compacter, duurzamer en eenvoudiger te plaatsen moesten zijn, bleken in de praktijk niet goed zichtbaar voor machinisten. Het project is definitief stopgezet en ProRail heeft Pintsch voor de rechter gedaagd. De spoorbeheerder verwacht dat de rechtszaak, die volgend jaar dient, tientallen miljoenen euro’s schade betreft.
Verplichtingen
Volgens ProRail heeft men zich tot het uiterste ingespannen om het project te laten slagen. De organisatie stelt dat Pintsch herhaaldelijk is gewezen op haar verplichtingen en dat er veel overleg is geweest om de fabrikant te ondersteunen. Omdat duidelijk werd dat Pintsch moeite had om aan de eisen te voldoen, gaf ProRail extra tijd en ruimte. Toen ook een ordentelijke beëindiging van de samenwerking niet mogelijk bleek, besloot de spoorbeheerder de overeenkomst formeel te ontbinden.
De breuk volgde na een testdag op 30 augustus 2023, waaruit bleek dat machinisten het sein op afstand vaak niet goed konden zien. ProRail vroeg Pintsch om aanpassingen, maar volgens bronnen binnen het bedrijf ervoer de fabrikant dat als nieuwe eisen op het laatste moment.
Waar de fabrikant stelt dat de praktijktesten aanvankelijk goed verliepen, zegt ProRail dat er juist veel problemen waren, zoals lekkages, kromme palen en defecte dimregelingen. Inmiddels werkt de spoorbeheerder weer samen met de vroegere leverancier Vialis. Voor toekomstige projecten komt er een nieuwe Europese aanbesteding. Tijdelijke oplossingen bij het oude sein, zoals het verwijderen van delen van de zonnekap om de zichtbaarheid te verbeteren, worden al getest.
Spoorprojecten
De mislukking heeft grote gevolgen voor lopende spoorprojecten. Het NG Sein was opgenomen in vijftien renovaties, waaronder die van Amsterdam Centraal, Den Haag Centraal, Amersfoort en Tilburg. Door het schrappen van het nieuwe systeem moeten de infrastructurele ontwerpen worden aangepast en lopen werkzaamheden maanden vertraging op. De kostenposten lopen fors op: zo wordt de verbouwing van Den Haag Centraal ruim 16 miljoen euro duurder. ProRail-topman John Voppen erkent dat de organisatie te snel heeft willen vernieuwen: "We wilden beter functionerende seinen, maar achteraf gingen we te snel. Zo’n sein is ingewikkelder dan je denkt."
Diverse media, waaronder Treinenweb, hebben Pintsch gevraagd voor een reactie, maar het bedrijf heeft ervoor gekozen om niet te reageren.